Fr

INTELLIGENCE

CMO's weten het niet meer

Dinsdag 31 Oktober 2023

CMO's weten het niet meer

“Tegen een achtergrond van moeilijke macro-economische omstandigheden en snelle veranderingen zijn CEO's op zoek naar de volgende groeimotor. Misschien is het antwoord vlak voor hun neus te vinden: een geherdefinieerde en versterkte relatie met hun CMO”, zo stellen de auteurs van het rapport ‘The power of partnership: How the CEO-CMO relationship can drive outsize growth’.
 
Volgens dit onderzoek dat McKinsey in de Verenigde Staten uitvoerde in samenwerking met de Association of Advertisers (ANA), betekent de toename van het aantal functies dat traditioneel wordt toegewezen aan CMO's binnen het C-niveau van bedrijven - Chief Growth Officers, Chief Customer Officers, Chief Brand Officers, etc. - dat er almaar onduidelijkheid heerst over de echte marketingdirectie binnen bedrijven.
 
Waar CMO's vroeger verantwoordelijk waren voor de 4P's, worden deze aspecten steeds vaker aangestuurd door andere leidinggevende functies, zoals Chief Growth Officers en Chief Brand Officers, merkt McKinsey op. Volgens het onderzoek heeft een derde van de geraadpleegde bedrijven twee van deze functies en meer dan 36% heeft er drie of meer.
 
Het onderzoek onthult ook een kloof tussen CEO's en CMO's als het gaat om de invulling en reikwijdte van marketing. Volgens 66% van de ondervraagde CMO's is de belangrijkste reden hiervoor een gebrek aan inzicht in de moderne marketing bij CEO's. McKinsey wijst er ook op dat slechts 10% van de CEO’s van de Fortune 250-lijst marketingervaring heeft. De consultant meldt ook dat slechts de helft van de CEO-CMO tandems het eens is over de belangrijkste marketingindicatoren van hun bedrijf, waarbij eerstgenoemde vooral streeft naar omzetgroei en margeverbetering en laatstgenoemde op merkbekendheid en -herkenning.
 
Het McKinsey rapport dat nog veel meer interessante insights bevat, is hier beschikbaar.
 

Archief / INTELLIGENCE