Fr

TECH

Charles Cohen (Bodyguard): "De evolutie van de Amerikaanse platformen draagt bij tot de toename van hate speech en fake news"

Donderdag 13 Maart 2025

Charles Cohen (Bodyguard):

Bodyguard is een platform voor bescherming tegen online intimidatie, gebaseerd op technologie die klanten, werknemers en communities beschermt tegen haatdragende berichten op de meeste sociale netwerken. Het bedrijf dat geleid wordt door oprichter Charles Cohen, lanceerde onlangs ‘Audience Intelligence’, een verwante dienst voor social listening waarmee het nieuwe klanten in Europa en daarbuiten kan bereiken.

Er was eens…

Er was eens een tienjarig jongetje uit Nice met een passie voor code. Nadat hij met veel moeite zijn baccalaureaat had behaald, besloot hij om geen computeropleiding te beginnen, omdat hij daar waarschijnlijk toch niets had kunnen leren. Charles Cohen had geen duidelijk omschreven project. Net als wij allemaal werd hij geregeld geconfronteerd met cyberpesten en geweld op sociale netwerken, dus zette hij zijn kennis in om daar iets aan te doen. Hij ontwikkelde Bodyguard, een app die gratis verschillende Twitter-, Facebook-, Instagram- en YouTube-accounts opvolgt en berichten die door de gebruiker als ongewenst gedefinieerd zijn om ze in real time te verwijderen of te verbergen.

“Na een jaar van ontwikkeling bleek de technologie effectief en bereikte de app al snel meer dan 70.000 gebruikers, onder wie veel content creators”, aldus de oprichter.

Dat snelle succes wekte de interesse van investeringsfondsen, met in 2020 een oorspronkelijke financiering van 2,5 miljoen euro. “Zonder businessplan of omzet”, aldus Charles Cohen die er trots op is dat hij daarin slaagde terwijl hij in Nice woonde. In het zeer gecentraliseerde Frankrijk is dat immers niet meteen de meest geschikte plek voor dit soort acties. “Dankzij deze fondsenwerving kon ik 30 medewerkers aannemen om de businesstoepassing te ontwikkelen, ze in 45 talen aan te passen, de meeste sociale netwerken te integreren en een verkoop- en marketingteam op te zetten om de oplossing te promoten.”

Start

Aldus groeide Bodyguard al snel uit tot een referentie met vier segmenten: sport, media, merken (vooral in de luxesector) en online games, met een zestigtal prestigieuze namen, zoals Real Madrid, Paris St-Germain, FranceTV, Kombini, Louis Vuitton/Hennessy en de belangrijkste Franse videogameproducenten.

“Deze B2B-aanpak was de beste manier om onze missie te volbrengen: zoveel mogelijk mensen beschermen tegen online hate speech. Onze klanten gebruiken Bodyguard ter bescherming van hun eigen sociale media-accounts, maar ook die van hun collega’s en communities. Vandaag beschermt de app bijna 2,5 miljard mensen.” Een indrukwekkend cijfer dat ook verklaard kan worden door een andere, unieke functie van Bodyguard: een API waarmee klanten de oplossing kunnen integreren in hun eigen discussieruimtes, of dat nu op marktplaatsen, datingsites of in online games is.

In 2022 rondde het bedrijf een tweede financieringsronde af: de beoogde 13,5 miljoen euro moesten dienen voor de verdere commerciële en technologische ontwikkeling. Vandaag telt het team 40 medewerkers en heeft het internationale ambities.

Van moderatie naar inzicht dankzij Audience Intelligence

Charles Cohen: “Ons nieuwe Audience Intelligence-aanbod stelt ons in staat om ons te richten op markten die minder geïnteresseerd zijn in moderatie, zoals bijvoorbeeld de Verenigde Staten, maar die wel de waarde inzien van inzicht in consumentengedrag op grote platformen. En dat is precies wat Audience Intelligence biedt.”

De tool stelt gebruikers in staat om alle opmerkingen op klantenaccounts live te volgen, gerangschikt volgens meer dan 80 criteria. Het dashboard biedt een globaal overzicht dat de typologie van de reacties weergeeft, net als om welke posts en welke netwerken het gaat. Ook beschikbaar is een globaal overzicht dat de klant kan opvragen om een gedetailleerd rapport te ontvangen; dat wordt gegenereerd met behulp van Gemini AI.

“Bij de meeste tools voor sociaal listening moet je weten waar je op moet letten en dat is het moeilijkste gedeelte. Wij werken omgekeerd en tonen wat de klant moet zien. Onze rapporten zijn veel nauwkeuriger dan simpele statistieken. Als je Audience Intelligence activeert, selecteert Bodyguard de juiste opmerkingen van de juiste mensen om het juiste antwoord op de vraag te geven met behulp van een reeks AI-agents.”

Vastberaden als hij is, wil Charles Cohen de ontwikkeling van Bodyguard voortzetten door te werken aan de integratie van nieuwe netwerken zoals Reddit, BlueSky, Mastodon en Threads, maar ook door nieuwe functies te ontwikkelen, zoals de detectie van door AI gegenereerde content, met name beeldanalyse, die al operationeel is, maar ook videobewerking.

Het bedrijf bereidt nu een nieuwe financieringsronde voor om deze ontwikkelingen te ondersteunen en zijn verkoopteam verder te versterken om nieuwe markten te veroveren, voornamelijk in Europa, maar ook buiten de eigen grenzen.

Een “gunstige” context

Bodyguard publiceerde onlangs zijn eerste ‘Observatory of Online Interactions’, een barometer die het geweld op sociale netwerken meet via de meting van zo’n 3,8 miljard commentaren in meer dan 45 talen tussen december 2023 en december 2024.

Het bedrijf is van plan om dit soort analyses te blijven publiceren en werkt momenteel aan een rapport over de Meta-platformen. “We hebben de evolutie van hate speech op deze platformen geanalyseerd om te meten wat voor impact de nieuwe moderatieaanpak van Zuckerberg heeft. Het zal niemand verbazen dat de resultaten in februari een toename van haatdragende berichten met 20% vertonen ten opzichte van vorig jaar. De evolutie van de Amerikaanse platformen draagt bij aan de toename van hate speech en fake news. Dat is triest voor de mensheid en het zet ons ertoe aan onszelf te overtreffen om permanent te innoveren.”

Archief / TECH