Fr

TECH

Yves Gérard (RMB), over de tweede editie van de Gaming Barometer

Donderdag 20 Maart 2025

Yves Gérard (RMB), over de tweede editie van de Gaming Barometer

Ter gelegenheid van de update van de Gaming Barometer van Sparker en RMB dat met het initiatief een mediacultuur rond videogames wil bouwen, gingen we praten met Yves Gérard, de CEO van RMB.

Kun je ons er eerst aan herinneren hoe de barometer ontstaan is en wat jullie willen bereiken met deze activiteit in de gaming sector?

Deze barometer is het resultaat van een ontmoeting met Gilles Collet, de CEO van Sparkers. Dit Belgische bedrijf is een belangrijke speler in het ecosysteem van videogames. Het verzamelt een breed scala aan gegevens op dit gebied, in België en over de hele wereld. De data gaan van verkooptrends voor games, platforms en accessoires tot d identificatie van de populairste streamers en de meting van hun bereik. Dit zijn zeer interessante gegevens voor ons, gezien de versnippering van het bereik en de nieuwe toepassingen van televisie zoals gemeten door de Other Screen Usage (OSU) van het CIM. We kunnen duidelijk zien dat dit toeneemt en dat gaming hier een grote bijdrage aan levert.

Als bereikjager is het belangrijk voor RMB om zich bewust te zijn van deze fragmentatie en om onze adverteerders oplossingen te kunnen bieden om deze doelgroepen te bereiken. Dit maakt deel uit van dezelfde diversificatiestrategie die heeft geleid tot de oprichting van Slice, onze afdeling die gebruikmaakt van de reach van content creators.

Het doel van de barometer is om onze interne visie te verrijken en de markt te voorzien van interessante informatie over het universum van videogames en het reclamepotentieel ervan. Zo kunnen we de ontwikkeling, de typologie en het gedrag van het publiek analyseren en reclameoplossingen bedenken om hen te bereiken.

Wat zijn de voornaamste insights die jullie konden distilleren uit de twee eerste edities van de barometer?

De eerste versie van de barometer, die we in mei vorig jaar presenteerden, bood een algemeen beeld van het gaming universum, met een schat aan informatie over de ontwikkeling, het economisch belang en de populariteit ervan. Dat was al een zeer goede basis om adverteerders te wijzen op het belang van dit segment dat in België meer dan 4,5 miljoen spelers telt. Die zijn gemiddeld 31 jaar, ongeveer half mannen half vrouwen.

De update die we nu publiceerden, biedt aanvullende informatie, met name over de kwaliteit die spelers verwachten en hun grote betrokkenheid, zowel binnen als buiten het spel, met name bij goede doelen.

Tot slot bevestigt deze update een snelgroeiende trend: streaming is een echte vorm van entertainment geworden: dagelijks kijken meer dan 158.000 mensen naar videogame wedstrijden, voornamelijk op Twitch. 1,6 miljoen kijken uitgesteld, vooral op YouTube. Het is een interessant fenomeen dat aanzienlijke proporties aanneemt.

Dit alles heeft ons ertoe aangezet om samen met Slice het Streaming Pack te lanceren: een commercieel aanbod dat adverteerders associeert met de live sessies van onze streamers op Twitch en hun promotie op Instagram, X en TikTok.
 
Hoe reageert de markt?

Het aanbod oogst al enig succes, maar er is nog een lange weg te gaan om de boodschap over te brengen, en dat is precies het doel van de barometer.

Ook al bereikt het gamingsegment een voldoende grote omvang, dan maakt het nog geen deel uit van de mediamix van adverteerders. Bovendien is het ook heel divers: het omvat gamers op consoles, pc's en mobiele telefoons, maar ook het publiek van toeschouwers over wie ik het had. Hoewel de reclamebenadering van deze laatste groep al goed op gang is, moet er nog goed worden nagedacht over intelligente communicatie met andere soorten doelgroepen, voor de uitwerking van relevante reclameformules die betrokkenheid genereren zonder opdringerig te zijn. Dat moeten we onderzoeken en daarom zetten we onze samenwerking met Sparkers voort.

Vandaag verbeteren alle indicatoren en deze barometer stelt ons in staat om een mediacultuur rond gaming op te bouwen. Zo kunnen we relevant zijn in een segment dat nog onderontwikkeld is, maar dat op de lange termijn een groot potentieel zal vertegenwoordigen voor onze adverteerders.

Archief / TECH