Fr

MEDIA

Reclame-inkomsten RTBF dalen met 7% in 2023

Donderdag 30 Mei 2024

De RTBF heeft zijn cijfers voor 2023 bekendgemaakt. Ondanks een omzetstijging van bijna 6% tot € 469 miljoen is de operationele winst gedaald van € 8,9 miljoen in 2022 naar € 4,1 miljoen vorig jaar. De Ebitda bedroeg € 15,3 miljoen (vs. € 18 miljoen) en de nettowinst € 2,9 miljoen (vs. € 8,1 miljoen).
 
Reclame, goed voor 14% van de inkomsten, daalde met 7%. De inkomsten bedroegen 37,3 miljoen voor tv (-11%), 23,6 miljoen voor radio (-2%) en 5,1 miljoen voor digital (+4%).
 
“Televisie verliest 2 tot 3% van zijn reclame-inkomsten aan de grote internationale spelers. Het is niet langer een groeimotor, aldus de RTBF-top in L'Écho. “In dat kader groeit onze rol als producent van originele content. Onze uitdaging bestaat er dus in om marges vrij te maken zodat we ons investeringsniveau kunnen verhogen, in productie, de ontwikkeling van Auvio, onze nieuwswebsite, enz.”, aldus RTBF-baas Jean-Paul Philippot, die eraan toevoegt dat de publieke omroep nog nooit zoveel heeft geïnvesteerd in externe productie als vorig jaar. Om precies te zijn 73 miljoen, “veel meer dan de 50 miljoen die we moeten uitgeven”.
 
In zijn prognoses voor de reclame-inkomsten voor dit jaar rekent de publieke omroep duidelijk op een zeer voorspoedige sportzomer, zij het met een keerzijde: met nog maar een paar weken te gaan voor de start van het EK lijkt voetbal het minder goed te doen. Aan de andere kant wijst de RTBF op een zeer goede zomer voor reclame-inkomsten.

Archief / MEDIA