Fr

MEDIA

VRT mag geen prerolls meer tonen voor livestream

Zondag 2 Juni 2024

De Raad van State besliste dat de VRT niet langer reclame mag tonen voor de livestreams op zijn digitale kanalen. Daarmee treedt hij de belissing van de VRM die de openbare omroep al meermaals berispt had op basis van het feit dat de VRM livestream beschouwt als een vorm van lineaire tv en volgens het Mediadecreet mag de VRT – in tegenstelling tot zijn commerciële en Franstalige collega’s - lineair geen reclame uitzenden.

Ter herinnering, bij uitgesteld kijken liggen de zaken anders. Daar werd sinds de beginselverklaring van VIA besloten om de kijkervaring voor alle spelers – dus alle zendergroepen en telecomoperatoren, met inbegrip van de VRT – vergelijkbaar te maken, door zeven dag terugkijktelevisie mogelijk te maken en unskippable advertising in te voeren. Die wordt gecommercialiseerd door Ads & Data.

De VRT heeft ondertussen aangekondigd de problematiek te willen aankaarten in de onderhandelingen over de volgende beheersovereenkomst.

Archief / MEDIA