Fr

CREATIONS

Waarom een netwerkt, door Stijn Gansemans

Zaterdag 28 December 2024

Waarom een netwerkt, door Stijn Gansemans

Het agencymodel is dood, internationale groepen vreten elkaar op, in-house agencies zijn de toekomst, en niet te vergeten: AI gaat alles overnemen. Dat zijn slechts enkele van de vele nonsensvoorspellingen die ik regelmatig opvang in vakpers en via radio couloir. Heeft de digitale krant de papieren variant definitief vervangen, zoals ooit werd voorspeld? Is Second Life het succes geworden dat de goeroes ons beloofden? Was Y2K echt het einde der tijden, of weet u zelfs niet meer wat Y2K betekende? Hebben Buffet & Munger de opmars van Bitcoin kunnen stoppen met hun negatieve advies? En zijn er écht geen jongeren meer die naar realtime televisie kijken? Ik heb me zelf ook ooit aan een voorspelling gewaagd: de ossetong in Madeirasaus op ons kerstfeest in 1979 zou voor problemen zorgen. Ze moesten me de volgende dag met doorzitwonden van het toilet hijsen.

Als Bill Gates in 2004 gelijk had gekregen over het definitieve einde van spam, dan had u geen pop-up hoeven wegklikken voordat u deze tekst las. Als Steve Ballmer (ook Microsoft) in 2008 Yahoo daadwerkelijk voor 47 miljard dollar had gekocht, was hij nu waarschijnlijk rekken aan het vullen bij Walmart. En ‘Als mijn vader op de stoof geschoten had, was ik nu ne pannenkoek.’ zoals ik ooit in het dorpscafé leerde. OK, die laatste is wat plat maar dat zijn pannenkoeken nu eenmaal. Voor alle andere - meer serieuze - voorspellingen blijven we beter op onze hoede. Zeker in een sector die draait om mensen van vlees, bloed en gecumuleerd gezond verstand. Want wat is marketing en communicatie anders dan opgeteld IQ en EQ, die samen voor vuurwerk zorgen? Ik draai nu al 30 jaar mee in dat leukste circus en amuseer me meer en beter dan ooit. Dat heeft waarschijnlijk te maken met een efficiëntere manier van werken die ik sinds januari 2023 heb ontdekt: het netwerkmodel. Tot dan toe kende ik als creative alleen het agencymodel. Tussen 2006 en 2023 runde ik zelfs mijn eigen agency, met alle ups, downs en nog veel meer Dafalgans.

‘Hoe is ’t met u, Stijn?’ is een vraag die ik nu standaard beantwoord met: ‘Met ons is alles top, dank u.’ Want ik werk zelden moederziel alleen. Ik betrek zoveel mogelijk topexperts bij de projecten die ik aanpak. Van business- en marcomstrategen, creatives en producers, tot content- en performance-experts: er is zoveel toptalent beschikbaar dat het zonde zou zijn om alleen je eigen expertise aan te bieden. Alles is mogelijk. En na twee jaar als zelfstandig creative consultant - terwijl ik een stuk hout vasthoud - kan ik vol overtuiging zeggen: mijn netwerk werkt. Op elk moment in de marcom-funnel, hyperflexibel, superperformant en megaplezant (dat zijn veel superlatieven in één zin, maar ik kan ze niet gebruiken voor de Rode Duivels, dus doe ik het hier maar).

Is zo’n netwerkmodel dan niet gewoon een bureau-dat-krampachtig-geen-bureau-genoemd-wil-worden? Als u het per se in dat hokje wil steken, prima. Maar dan is het wel een bureau zonder bureaulocatie, bureau overheadkosten, bureau accounthiërarchie of bureau aandeelhouders. Of is het gewoon een freelance ad-hocbenadering voor een enkele opdracht? Mag ook. Maar dan passen de merken die al twee jaar zo met ons samenwerken daar weer niet in. Misschien is het niet meer dan een menukaart van losse experts die elkaar toevallig kennen? Zou kunnen. Maar toevallige aanbevelingen staan niet op onze kaart. Er is ook geen vast menu, alleen suggesties van de dag: de beste ingrediënten om een probleem, hoe complex ook, op te lossen. En over de complexiteit van marcom hoeft niemand nog overtuigd te worden. Juist daarom is samenwerken met al die experts zo relevant. Want ze blijven zich realtime bijscholen. Ze zijn top-notch in hun expertise. Ze hebben indrukwekkende adelbrieven en ze zijn doorwinterde seniors – zonder de negatieve neveneffecten van cynisme, luiheid of vermoeidheid. Ze stuwen elkaar voort op positieve energie en wederzijds vertrouwen en dat is misschien nog wel het allermooiste.

Is het netwerkmodel dan de facto een anti-agencymodel? We zijn niet anti-iets, we zijn vooral pro-samenwerken. Met elkaar, met marketeers, bedrijfsleiders en bevriende agencies: of ze nu in-house, in-group of in-dependent zijn. Het mooie is dat er geen verborgen agenda is. Samen werken is de agenda. Ik mag enkel hopen dat dit model zal groeien en aansterken met elke opdracht die we aanpakken. Want ik heb geen glazen bol, geen bovenmatig IQ, geen chic doctoraat en geen dure designbril, dus ik kan geen voorspellingen doen over de houdbaarheid van zo’n netwerkmodel, de veranderingen in onze sector, laat staan over de plafondwaarde van Bitcoin? Vooruit, misschien toch één voorspelling, omdat het kan: ik zal mij nooit ofte nimmer never ever jamais nog aan ossetong in Madeirasaus wagen.

Archief / CREATIONS