Fr

MEDIA

'Pay or ok' aanbod van Meta als niet-GDPR proof beschouwd

Vrijdag 19 April 2024

De European Data Protection Board (EDPB) heeft geoordeeld dat het betalende aanbod dat Meta in november vorig jaar uitrolde, niet voldoet aan de GDPR, omdat het (slechts) een betalend alternatief is voor de dienst die verwerking voor gedragsgerichte reclamedoeleinden omvat en niet de standaardoplossing mag zijn, zo detailleert de instantie in haar advies.
 
Ter herinnering, Meta biedt gebruikers van zijn sociale netwerken Facebook en Instagram de optie om toestemming te geven voor het gebruik van hun persoonlijke gegevens voor gerichte advertenties, of om een maandabonnement te betalen voor toegang tot de twee platforms zonder advertenties.
 
Een aantal NGO's op het gebied van privacy, waaronder Noyb, tekenden al snel verzet aan met het argument dat consumenten niet in staat zijn om de omvang of de gevolgen van de gegevensverwerking door Meta te beoordelen, waardoor geldige toestemming volledig onmogelijk, illusoir en inefficiënt is. De GDPR vereist dat toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens geïnformeerd en vrijelijk gegeven moet worden.
 
“In de meeste gevallen zullen grote platforms niet kunnen voldoen aan de vereisten voor geldige toestemming als ze gebruikers alleen een binaire keuze bieden tussen toestemming geven voor de verwerking van persoonsgegevens voor reclame op basis van surfgedrag en het betalen van een vergoeding”, aldus de EDPB die aanbeveelt gebruikers een “gelijkwaardig alternatief” te bieden waarvoor geen vergoeding hoeft te worden betaald.

Archief / MEDIA