Fr

INTELLIGENCE

Belgian Ad Diversity Barometer: nog ruimte voor verbetering

Maandag 4 November 2024

Belgian Ad Diversity Barometer: nog ruimte voor verbetering

Sinds augustus vorig jaar scant No-Kno met de steun van BAM elke maand 1.000 Belgische televisie-, online en printadvertenties. Dat gebeurt met behulp van de Diversity Tracker en de steun van de D&I Think Tank van BAM en Nielsen.
 
Op basis van objectieve diversity metrics wordt gekeken naar de factoren leeftijd, gender en etniciteit, om zo te meten hoe divers en representatief reclame werkelijk is. De resultaten worden gepresenteerd in de Ad Diversity Barometer, met maandelijkse overzichten en nu ook een jaaranalyse. Voornaamste vaststelling: ook al is er nog werk aan de winkel om diversiteit in reclame te verbeteren, er zijn toch bemoedigende tekenen van verbetering, ook al verschillen die naargelang de sectoren en de kanalen.

Volgens de resultaten vinden we in advertenties hoofdzakelijk jongere gezichten. Talenten van 45 jaar en ouder vertegenwoordigen slechts 17% van de afgebeelde personen, terwijl ze 46% van de bevolking en 53,5% van de koopkracht vertegenwoordigen. De trend verschilt echter per kanaal en in lijn met het doelpubliek. Waar online advertenties gemiddeld een pak jonger zijn, komen in print meer ouderen aan bod – zonder het werkelijke aandeel van oudere generaties in de populatie evenwel te matchen.
Anderzijds wordt 53% van de talenten als vrouwelijk gecatalogeerd. Online gaat het om 55%, in televisiereclame om 54% en in print om 49%. Tegelijk wijzen de onderzoekers op een lichte daling van de vrouwelijke representatie doorheen het jaar: zo bedroeg die nog amper 39% in juni 2024. “Het valt nog te bezien of het een seizoenstrend is of een evolutie op lange termijn”, aldus Johan Van Mol, oprichter van No-Kno.
Als we kijken naar etnische diversiteit, wordt van alle talenten 83% in de categorie ‘wit’ geplaatst, met van naderbij bekeken 60% Noord-, West- of Oost-Europese gezichten en 23% Mediterraans witte of Midden-Oosterse. 9% heeft een zwarte huidskleur, 4% ziet er volgens het datamodel Aziatisch uit.
 
Hoewel de Belgische reclame-industrie het afgelopen decennium grote vooruitgang geboekt heeft wat diversiteit in lokaal uitgezonden reclame, maar die is vooral afkomstig van internationaal gemaakte spots, “zoals de auto-industrie of FMCG-producten”, aldus Johan van Mol.
 
Per type kanaal schommelen de etnische diversiteitsscores van 53% online tot 40% in print of 49% voor TV.
Sinds januari worden de algoritmes ook ingeschakeld om na te gaan hoe vaak mensen met visueel zichtbare beperkingen opduiken in reclame. Per 1.000 advertenties 2 à 6 keer en bij in totaal 12 van de 630 merken, zo blijkt. Vooral in aanloop naar de Paralympische Spelen deed zich een piek voor.
 
Nog even preciseren dat het platform ter inspiratie ook voorbeelden van inclusieve campagnes bevat.
Het volledige rapport is hier beschikbaar.

Archief / INTELLIGENCE