Fr

INTELLIGENCE

C Square neemt AI onder de loep

Dinsdag 10 Oktober 2023

C Square neemt AI onder de loep

In samenwerking met Outsource Communication voerde C Square, de vakvereniging van corporate communicatieprofessionals, de afgelopen zomer een enquête bij 163 professionals die peilde naar het gebruik van AI binnen de sector.

Volgens de resultaten maakt 7 op 10 communicatieprofessionals in ons land regelmatig gebruik van artificiële intelligentie voor professionele doeleinden; 93% denkt er in de toekomst alleen maar meer gebruik van te maken. Meer dan 8 op 10 communicatieprofessionals (86%) staat vandaag positief tegenover het gebruik van AI. En 76% van de respondenten is tevreden met de toegevoegde waarde.

De respondenten willen AI vooral inzetten voor contentcreatie (74%), vertalingen (67%), inspiratie (62%) en research (60%). Veel minder voor pakweg strategieontwikkeling (23%) en adviesverlening (15%).

Algemeen verwachten alle betrokkenen (83%) dat het gebruik van AI hen ook in staat zal stellen om efficiënter te werken, wat de oplevertermijn van projecten moet verkorten. En volgens 69% van de respondenten zal AI agencies en freelancers ook toelaten om kost-efficiënter te werk te gaan.
Kijken we naar de onderlinge verschillen, dan zien we dat de bureaus en freelancers toch wat sneller aan de slag gaan met AI en er ook frequenter gebruik van maken in vergelijking met de collega’s aan bedrijfszijde. Zo maakt 78% van de freelancers minstens wekelijks gebruik van AI. Bij de agency-medewerkers gaat het om 7 op 10 medewerkers, terwijl maar 1 op 2 in-house professionals die frequentie haalt.
 
Tegelijk wil liefst driekwart van onze respondenten duidelijke afspraken over het gebruik van AI op sectorniveau. zijn dezelfde vakmensen vragende partij voor een charter dat op sectorniveau richting geeft aan hoe AI wordt ingezet. Geen overbodige luxe, aangezien de meeste bedrijven en communicatiebureaus (66%) vandaag (nog) geen beperkingen opleggen aan het gebruik van AI door hun medewerkers.

"Er zit nog heel wat voer voor debat in de resultaten, zeker als het gaat over de impact van AI op tewerkstelling, budgetten, oplevertermijnen, de kwaliteit van het werk, en het terugverdienen van de nodige investeringen. Het is onze ambitie als vakvereniging om hier klaarheid in te scheppen en samen met onze leden afspraken te maken voor een toekomst met AI, maar ook mét al die communicatieprofessionals. En ik wil meteen ook de vakverenigingen van de andere communicatiedomeinen, zoals marketing, reclame en interne communicatie, mee aan tafel uitnodigen. Dit gaat ons allemaal aan", besluit Eveline De Ridder, voorzitter van de C Square


Meer details via info@csquare.be.

Archief / INTELLIGENCE