Fr

INTELLIGENCE

Teamleader Agency Benchmark Q3: status-quo voor agencies in 2023?

Zondag 8 Oktober 2023

Teamleader Agency Benchmark Q3: status-quo voor agencies in 2023?

Voor de derde keer publiceert bedrijfssoftwareleverancier Teamleader zijn Agency Benchmark, zijn kwantitatieve onderzoek over de werking van digitale en creatieve bureaus, gebaseerd op een bevraging bij meer dan 380 Europese agencies en de geanonimiseerde gebruiksdata van eigen agencyklanten.
 
“In België zien we geen echte groei tegenover het derde kwartaal van 2022. De huidige cijfers zeggen 1% maar dat getal kan na correctie nog oplopen tot 3%. Het afsluiten van de maand is immers nog niet overal gebeurd”, aldus Peter Van Wijnaerde, director brand strategy bij Teamleader. “Q1 vergeleken met Q1 2022 kende nog een gemiddelde groei van 10,53%. Voor het tweede kwartaal was dat al -0,50%. Met de 1% van Q3 jaar vergeleken met dat van 2022, zien we dat agencies dusver in 2023 een 3% groei hebben neergezet, een status quo eigenlijk.”
 
Daarbij moeten we uiteraard ook rekening houden met de indexatie van 11%. “Als we dat doen, zien we dat agencies, met een gemiddelde loonkost van ongeveer 70%, het jaar zullen moeten afsluiten met een groei van 7% om de indexering te compenseren”, vervolgt Van Wijnaerde.  Natuurlijk speelt ook de inflatie een rol. “Als we een stijging van 5% in algemene kosten meerekenen, dan zien we een target van 9% om gelijkspel met 2022 te spelen. De groei voor dit jaar is tot nu toe 3%. Q4 moet dus nog heel wat goedmaken.” In Nederland lijkt de situatie overigens positiever. “Daar zien we wel een groei van 6% vergeleken met het derde kwartaal van 2022. Nederlandse agencies boeken na drie kwartalen een gemiddelde groei van 9%.”
 
Opmerkelijke vaststelling: zowel in binnen- als in buitenland blijken agencies in IT & programming ook dit kwartaal net als vorig jaar meer te groeien dan reclamebureaus: reclamebureaus beleven een status quo, IT en webbureaus groeien met 7%.

Archief / INTELLIGENCE