Fr

INTELLIGENCE

Samsung bovenaan BrandZ Belgium

Dinsdag 3 Oktober 2023

Samsung bovenaan BrandZ Belgium

“Een merk is een belofte die betekenisvol en anders moet zijn. In 2023 is het vooral belangrijk om deze belofte waar te maken. Het merk en de uitvoering van de strategie versterken elkaar”, aldus Corinne Mostaert, director Innovation & Sustainability bij de divisie Insights van Kantar Belgium.
 
Op 28 september presenteerde het instituut op de WPP-campus de belangrijkste inzichten van zijn internationale BrandZ-studie en onthulde het de resultaten van het Belgische deel. Dat neemt meer dan 300 merken in 18 categorieën onder de loep.
 
De studie onthult meer bepaald een rangschikking van de merken die door Belgische consumenten als de sterkste worden beschouwd, d.w.z. de merken die zich onderscheiden op basis van begrippen als onderscheidend vermogen, betekenis en top of mind.
 
In vergelijking met de rangschikking die in 2022 werd voorgesteld, vertoont het klassement dit jaar aanzienlijke wijzingen. Zo stoot Samsung door naar de top van de Franstalige en Nederlandstalige rangschikking. Daarna volgen voor ons land de leiders van vorig jaar, Google en Proximus. Zij vormen ook de top 3 aan Franstalige zijde, terwijl aan Nederlandstalige zijde Telenet op de tweede plaats staat, vóór Google.
 
Het nationale klassement bestaat verder uit Coca-Cola, Booking.com, Apple iPhone, Telenet en Lotto (ex aequo), TUI en Colruyt. Colruyt zakte van de vierde naar de tiende plaats. Andere spectaculaire dalers zijn Jupiler (vorig jaar nog derde) dat van de radar verdwijnt, terwijl Cote d'Or (11) en Netflix (12) zes plaatsen moeten prijsgeven.

Archief / INTELLIGENCE