Fr

INTELLIGENCE

Human8 spreekt kind in je aan voor Transfer

Dinsdag 26 September 2023

Human8 spreekt kind in je aan voor Transfer

Op 21 september presenteerde Transfer tijdens zijn overigens zeer geslaagde Kids Day in Kasteel Tivoli bij monde van Joeri Van den Bergh de resultaten van een onderzoek naar Generation Alpha, je weet wel de kinderen geboren tussen 2011 en 2025.

Dat werd afgelopen zomer door Human8 gevoerd bij 1200 kinderen en hun ouders (GenY), zowel in Vlaanderen en Wallonië als in Nederland. Het onderzoek peilde naar de carrièreplannen van de jonkies, hun activiteiten, hun interesses, hun mediaverbruik, hun favoriete merken, enzovoort.

Als we kijken naar de resultaten, blijkt dat de allerkleinsten weliswaar nog steeds politieman willen worden, maar dat ze eenmaal 8 het liefst hun brood als influencer op YouTube of TikTok willen verdienen. Amper 4% wil wetenschapper worden, 44% koestert plannen als ondernemer. de droom om ondernemer te worden. “Dat zagen we niet bij de vorige generaties”, aldus Joeri Van den Bergh. “En ondernemerschap moet je wel breed zien: het kan ook gaan om geld verdienen aan bepaalde items in games of als influencer.”

Wat de mediaconsumptie betreft, stelt het onderzoek vast dat kinderen al snel een heel scale aan devices tot hun beschikking heeft maar dat 78% van de ouders samen met hun kind tv kijkt. YouTube blijkt het kanaal bij uitstek voor de 4-14-jarigen, maar naarmate ze ouder worden neemt het belang van TikTok wel toe. 89% houdt van games (met Roblox, Fortnite en Minecraft als drie populairste merken). Ouders hebben overigens niks tegen gamen: ook dat is anders dan bij de vorige generaties. “51% van de ouders ziet schermen als een verrijking en beschouwt gaming als een essentieel onderdeel van de opvoeding”, beaamt de onderzoeker.

Net zoals vroeger hebben kinderen een aanzienlijke impact op de gezinsaankopen: enige kinderen nog meer dan andere. Hoe ouder het kind wordt, hoe groter de impact.

Gevraagd naar hun inspiratiebronnen verwijzen kinderen naar hun vrienden, YouTube, winkelbezoek en reclame op tv. Advertising in games staat laag in de ranking. “Dat komt omdat het vaak op de verkeerde manier ingezet wordt”, zegt Joeri Van den Bergh daarover. “Merken mogen zich niet beperken tot billboards want die dringen niet echt door tot de kinderen, maar ze moeten inzetten op phygital experiences.”

Tot slot ging de onderzoeker dieper in op de zogenaamde G.O.A.T. brands (greatest of all times). Die verschillen – een beetje – naargelang de leeftijdscategorie: voor de 4- tot 7-jarigen zijn dat Lego, Disney en Haribo (speel- en snoepgoed). Van 8 tot 11 jaar vallen ze vooral voor YouTube, MacDonald’s en Nintendo (gaming wordt belangrijker). Bij de 12- tot 14-jarigen tot slot bestaat de top 3 uit YouTube, Netflix en Haribo. “Influencers, humor en verrassingen in de advertising zijn manieren om het GOAT-gehalte te verhogen”, aldus Van den Bergh nog.

Archief / INTELLIGENCE