Fr

INTELLIGENCE

Het CIM benoemt Koenraad Deridder tot algemeen directeur

Donderdag 14 September 2023

Het CIM benoemt Koenraad Deridder tot algemeen directeur

Het is officieel: het CIM bevestigt de benoeming van Koenraad Deridder tot algemeen directeur. Hij volgt Stef Peeters op die op 1 oktober met pensioen gaat na meer dan 15 jaar trouwe dienst aan het hoofd van de tripartite. 
 
Koenraad Deridder kent het CIM heel goed: hij zetelde gedurende een tiental jaar in de Technische Commissie TV en gedurende vijf jaar in het Strategisch Comité Watch. Onlangs was hij ook nauw betrokken bij de uitwerking van de planningtool TOVA.
 
Koenraad Deridder werkte tot kort geleden ook aan de implementatie en coördinatie van het consortium waarmee hij de langverwachte XMM-meting van de Vlaamse regering op punt stelt. Die kreeg onlangs de goedkeuring van de EU.
 
Eerder was hij ook een van de oprichters van Acht (de voorganger van VTM4) en aan hem danken we ook de oprichting van Transfer, de regie die hij samen met Birgitta De Smet in het leven riep, voor haar overname door de Disney-groep. Voor Transfer creëerde hij een commercieel model voor themazenders, gebaseerd op hun volledige meting in de grote Audimetrie van het CIM.
 
Kortom, Koenraad Deridder kan prat gaan op een stevige ervaring in de media, met onderzoek als rode draad doorheen zijn hele carrière die hij overigens begon bij UM en McCann. 
 
Zijn voornaamste missie zal bestaan uit de concretisering van de nieuwe CIM-strategie en, zoals hij zelf aangeeft, het verkennen van nieuwe wegen: “Een meer projectmatige aanpak moet zorgen voor een grotere dynamiek en een snellere consensus over nieuwe methodes en nieuwe modellen. We willen onze leden inspireren maar ook een open kenniscentrum en partner zijn voor iedereen met een zakelijke affiniteit met media-onderzoek.”

“Stef laat een sterk team na dat opgeleid is volgens de beste onderzoekstradities. Het is een eer om deze ploeg te mogen leiden en er mee voor te zorgen dat het CIM ‘Credibility In Media’ blijft vertegenwoordigen", aldus Koenraad Deridder nog.
 
Voorzitter Stefan Lameire herinnert eraan dat zijn strategische visienota net voor de zomer door de board goedgekeurd werd: “De focus van onze vereniging moet verschuiven van het meten per medium naar een holistische aanpak en het geven van een totaalbeeld van de mediaconsumptie in België, crossmediaal en crossplatform. Koenraad combineert een grote managementervaring met een diepgaande kennis van media-onderzoek en een passie voor innovatie. Hij is aldus een garantie dat de voorgestelde strategie ook operationeel zal vertaald worden.”

Archief / INTELLIGENCE