Fr

INTELLIGENCE

GroupM Recession Monitor: generatiekloof onder de loep

Zondag 10 September 2023

GroupM Recession Monitor: generatiekloof onder de loep

Vervolg van de analyses door de bril van de Recession Monitor van GroupM. Die buigt zich meer bepaald over het generatiedenken en de verschillen tussen de generaties.
 
Volgens GroupM veronderstelt generatiedenken dat mensen de ervaringen die ze opdoen tijdens hun vormende jaren (grosso modo tussen hun 10 en 25 jaar) gedurende hun hele leven meedragen. “Daarom rekent men bij generaties in leeftijdscohorten van 15 tot 20 jaar (er zijn wel meerdere indelingen). Opgroeien in welvaart of crisis, een conformerende of vrijdenkende periode of disruptief moment in technologie kunnen allemaal bepalend zijn.”
 
Dat is ook waarom de babyboomers de naoorlogse generatie genoemd worden en de millennials de digitale grenzeloze generatie. “Deze twee generaties staan vaak regelrecht tegenover elkaar, wat wel eens voor frictie kan zorgen. Het befaamde ‘OK, Boomer’ is ondertussen dan ook een erkende sneer geworden, symbool voor het niet aanvaarden door de jongere generaties van een babyboomer dominant denkpatroon.”
 
Op basis van dit uitgangspunt analyseert de tool hoe millennials (18-34), generation X (35-54) en de babyboomers (55-79) op de huidige situatie reageren. Er blijkt op het eerste gezicht een duidelijke correlatie te bestaan tussen de leeftijd en de manier waarop de financiële situatie van het gezin wordt ingeschat.

Financiële huishoudsituatie – vergelijking verschillende leeftijdsgroepen
De 18 tot 34-jarigen, zijn het meest optimistisch wanneer het gaat om hun financiële situatie. Ze zijn opgegroeid in hoge welvaart, het informatietijdperk en een sterk individualistische maatschappij, wat ervoor zorgt dat ze zelfverzekerd zijn. Goed om te weten dat merken hier toch een positieve toon mogen aanhouden.

Er is een shift merkbaar vanaf de grens van 35 jaar, waarbij het aandeel dat verklaart “juist toe te komen” plots sterk stijgt. De levensfase waarin deze middengroep zich bevindt wordt gekenmerkt door “het spitsuur van het leven”; thuiswonende kinderen en werk. Deze leeftijdsgroep willen bovenal geld verdienen en doorgroeien. Niet geheel onlogisch aangezien ze ook met veel en hoge kosten worden geconfronteerd. “Recessie hakt er dan ook stevig op in, wanneer de levenskost toeneemt”, aldus het rapport.

Toch dient er ook een kleine kanttekening gemaakt te worden. “In sommige gevallen overstijgt de financiële situatie het generatiedenken. Zo zijn thuiswonende millennials (bij hotel mama) bijvoorbeeld heel erg verschillend van hun alleenstaande of samenwonende (ook co-housende) leeftijdsgenoten. Op dezelfde manier is een gepensioneerde weduwe(naar) verschillend van een carrière-actieve babyboomer.”

Deze laatste zou ook veel realistischer zijn dan de millennial. “Babyboomers beseffen immers maar goed genoeg hoe duur het leven is geworden, zeker ten opzichte van vroeger. En aangezien de babyboomer houdt van controle, risicobeheersing, en structuur kunnen merken dus hun best de touwtjes in handen geven (= hou uw budget onder controle).

“Viva-la-vida” lijkt dan weer het levensmotto van de millennial. Bij de jongere leeftijdsgroep worden de aankopen meer bepaald door emoties en impulsen. Nog volgens het rapport ligt de merkentrouw op hetzelfde (vrij lage) niveau bij beide groepen.

Levensvisie en algemeen aankoopgedrag – vergelijking verschillende leeftijdsgroepen
Hoe uit dit alles zich nu op vlak van het bestedingspatroon?

“Wat eerst en vooral opvalt, is dat de millennials in dezelfde mate aangeven te willen besparen als de babyboomers, maar dat ze dit minder extreem doen”. Het aandeel stabiele uitgaven of zelfs iets meer uitgeven is vergelijkbaar tussen beide groepen, terwijl er een aanzienlijk verschil van ongeveer 6%-punten is als het gaat om grote versus kleine besparingen.

Gemiddeld uitgavenpatroon van alle categorieën – vergelijking verschillende leeftijdsgroepen
De top 10 van stabiele investeringen (+ eventueel lichtjes verhoogd) is erg vergelijkbaar. Tenminste als we de generatie-specifieke categorieën er tussenuit laten, bvb. baby spullen en speelgoed.
 
Wat wel opvalt is dat er bij de babyboomers extremer wordt omgegaan met bestedingskeuzes dan bij de millennials. De niet-fundamentele verwennerij, zoals wellness, persoonlijke luxe en dure merkkledij, daar wordt heel duidelijk op geknipt, m.u.v. bieren (het speelgoed van de babyboomer). De tuin en het thuiskantoor kennen nu ook minder tractie, daar dit covid-gerelateerde investeringscategorieën waren.

Stabiel of extra uitgaven van alle categorieën – vergelijking verschillende leeftijdsgroepen

Archief / INTELLIGENCE