Fr

INTELLIGENCE

71% van Belgische consumenten bezorgd om onethisch gebruik AI bij bedrijven

Maandag 4 September 2023

71% van Belgische consumenten bezorgd om onethisch gebruik AI bij bedrijven

Hoewel merken almaar vaker een beroep doen op een vorm van AI, maakt bijna drie kwart van de consumenten zich zorgen over onethisch gebruik van de technologie. Dat blijkt uit het zopas verschenen State of the Connected Consumer, een onderzoek dat CRM-specialist Salesforce voerde bij 14.300 respondenten in 25 landen (van wie 650 in België). Tegelijk stelt 52% van de klanten in België dat meer inzicht in het gebruik van AI hun vertrouwen zou vergroten. 88% vindt het belangrijk om te weten of ze met AI of met een mens communiceren.

Het onderzoek bevat nog een aantal opmerkelijke resultaten. Zo bestaat de top drie van klantgevoelens rond generatieve AI in België respectievelijk uit nieuwsgierigheid, wantrouwen en hoop. 89% van de klanten vindt het belangrijk te weten of ze met een mens of een robot communiceren. 80% is van oordeel dat een mens de AI-output moet valideren en 63% maakt zich zorgen over bias in AI.

Archief / INTELLIGENCE