Fr

INTELLIGENCE

Amerikaanse VIA neemt Nielsen opnieuw in het vizier

Dinsdag 29 Augustus 2023

Amerikaanse VIA neemt Nielsen opnieuw in het vizier

Enkele maanden nadat het zijn accreditatie door de Media Rating Council (MRC) hersteld zag, zorgt Nielsen alweer voor ophef in de Verenigde Staten en krijgt het de volle lading van het Video Advertising Bureau (VAB).
 
Dat heeft alles te maken met de beslissing van het instituut om de first-party data van Amazon te integreren in de bereikmetingen van de ‘Thursday Night Football’ (TNF) – de wedstrijden van de NFL die uitgezonden worden op Deze beslissing om gegevens van derden te gebruiken is een première, want tot dusver leverde Nielsen altijd bereikcijfers gebaseerd op eigen gegevens. Het besluit volgt op een conflict met Amazon dat ervan uitging dat Nielsen het bereik van zijn programma’s onderschatten, met vorig jaar verschillen van 18% ten opzichte van eigen data.
 
Nielsen heeft echter aangegeven dat het wachtte op de goedkeuring van de MRC over deze kwestie en dat de veranderde methodologie van toepassing zal zijn op alle streamingplatformen die live programma's aanbieden.
 
De zenders die lid zijn van de VAB stellen het gebrek aan transparantie van de verschuiving aan de kaak en zetten vraagtekens bij de ongebruikelijke snelheid waarmee de MRC reageert – aangezien de audit op 30 augustus verwacht wordt. “Ze zijn van mening dat de nieuwe methode die Nielsen voorstelt niets meer is dan een goedkeuring door een derde partij van de gegevens van Amazon, wat nog nooit gebeurd is, tenminste voor de televisiemeting”, aldus AdAge in een uitgebreid artikel.
 
De MRC van zijn kant rechtvaardigt zijn haast om de zaak door te lichten met zijn voornemen om de voorgestelde methodologie nauwkeurig onder de loep te nemen; de instantie ontkent elke vooringenomenheid en legt uit dat zij sinds begin dit jaar belangstelling heeft voor de TNF-meting, net nadat ze de verschillende cijfers van Nielsen en Amazon had opgemerkt.
 
Wat er ook van zij, de Amerikaanse VIA is van mening dat het gaat om de toekomst van de uitzendrechten voor sportkampioenschappen, doordat de balans doorslaat ten gunste van de grote digitale platformen als Amazon zijn bereikcijfers aanzienlijk kan optrekken door gebruik te maken van zijn eigen gegevens, terwijl de mediagroepen dat niet mogen of kunnen...

Archief / INTELLIGENCE