Fr

INTELLIGENCE

Onze vakantievooruitzichten volgens de Recession Monitor van GroupM

Dinsdag 6 Juni 2023

Onze vakantievooruitzichten volgens de Recession Monitor van GroupM

De Recession Monitor van GroupM boog zich over de vakantievooruitzichten van de Belgen. Volgens deze barometer verklaart iets meer dan 70% van onze landgenoten minstens een keer gedurende een week of meer op vakantie te vertrekken. Tussen februari en mei nam het aantal mensen dat verklaart meer geld uit te geven voor een langere vakantie (twee weken of meer) toe met 2,5 procentpunten tot 14,5%, met een piek van zo'n 20% eind april (wat wellicht te maken heeft met het sombere weer).

Volgens GroupM bevestigen de toekomstige intenties deze licht positievere trend alleen maar. Ook al verklaart globaal een kwart van de Belgen aanzienlijk te besparen op deze post, toch probeert 40% hun vakantiebudget stabiel te houden. De "grote vakantie" blijft een belangrijke bron van besparingen, aldus het mediabureau.
Kortere vakanties, van ongeveer één week, kennen een vergelijkbaar patroon. Een stijging van bijna 2%-punten onder de “meer-investeerders” (tot bijna 14%). De groep van mensen die substantieel bespaart blijft golf na golf gelukkig onder de 20%. De weekenduitjes en dagtrips kennen de grootste stijging bij de groep die aangeeft zijn budget te verhogen. Weekendverzetjes en gewone dagtrips tekenen een winst op van maar liefst 4%-punten tussen februari en mei. Dit percentage loopt op tot 6%-punten voor het bezoeken van pretparken.

Archief / INTELLIGENCE