Fr

INTELLIGENCE

CIM Audio Time: Belgen consumeren bijna 5u audio per dag

Donderdag 16 Februari 2023

CIM Audio Time: Belgen consumeren bijna 5u audio per dag

Tijdens de Breafast show van de Soniq Awards presenteerde het CIM ook de resultaten uit de tweede editie van zijn Audio Time-onderzoek. Dat bestaat naast de CIM RAM-studie (die de radioconsumptie analyseert) en schetst een beeld van het volledige audiolandschap in ons land (dus zowel live radio als podcasts en streaming of eigen muziek).

Volgens de studie (uitgevoerd bij 4.092 personen in oktober-december 2022) luisterden de Belgen vorig jaar gedurende 295 minuten naar audio, een bijzonder stabiel resultaat tegenover de vorige field die gevoerd werd in november en december 2021 (296 minuten).
Deze stabiliteit in luisterduur verbergt wel enkele meer uitgesproken trends. Los van het stabiele (en hoge) aandeel van radio, worden streamingdiensten en podcasts steeds populairder: de Belgen besteden vandaag bijna een uur aan het luisteren naar deze media, een stijging van 15% ten opzichte van de 50,4 minuten één jaar geleden. Het luisteren naar muziek via videoplatforms en de eigen muziekbibliotheek nam af met respectievelijk 9% en 17%.

Deze trend is vooral zichtbaar bij de jongere generatie: jongeren onder de 25 jaar luisteren meer naar streamingdiensten dan naar de radio! Met bijna 70% van de luistertijd is Spotify de leider in de categorie streamingdiensten.

Het gebruik van smartphones en smart speakers voor audioconsumptie zit in de lift: het zijn om naar streamingdiensten te luisteren. De smartphone is zelfs het meest gebruikte toestel om naar alle andere soorten audiomedia te luisteren, behalve voor live radio. Luisteren naar audio via de televisie of computer is het afgelopen jaar licht gedaald.

Nog even preciseren dat er (opnieuw) meer buitenshuis audio geconsumeerd wordt; Dat heeft ongetwijfeld te maken met de postcorona terugkeer naar onze werkplek.

Meer info vind je hier.

Archief / INTELLIGENCE