Fr

INTELLIGENCE

Kantar publiceert zijn nieuwe Media Reactions-rapport

Zondag 10 September 2023

Kantar publiceert zijn nieuwe Media Reactions-rapport

Kantar presenteerde de voornaamste resultaten uit de vierde editie van ‘Media Reactions’, een enquête die de voorkeuren van doelgroepen en merken inzake reclamedragers wil analyseren. En meer bepaald de lokale media en internationale platformen. De steekproef betreft 23 landen – waaronder België, dat binnenkort aan bod komt in een analyse op zich. Ze omvat zo’n 16.000 interviews, ondersteund door de mening van verschillende vakmensen. Net als Ebiquity enkele jaren geleden vergelijkt de studie op een interessante manier de mening van de consumenten/users met die van marketeers. Daartussen zitten soms interessante verschillen, wat te verwachten was.
 
Kantar heeft door eigen onderzoek duidelijk het belang van engagement begrepen, dat nu moet worden omschreven als ‘aandacht’ in termen van impact, en dus van reclameherinnering. De ratio bedraagt 1 op 7 als het gaat om de uiteindelijke effectiviteit, afhankelijk van de mediamix. Daarom is deze studie bedoeld om te bepalen in welke mate gebruikers gehecht en betrokken zijn ten opzichte van de kanalen die content verspreiden; het gaat er dus niet om de touchpoints - of reclameboodschappen - als zodanig te evalueren.
 
De eerste ranking is al verbazend: terwijl de ‘global consumers’ (een nieuw concept dat staat voor de gemiddelde mening van de 23 markten) wel goed gehecht lijken te zijn aan de klassieke of fysieke kanalen, lijken de marketeers een totaal andere voorkeur te vertonen. Terwijl de respondenten in volgorde kiezen voor gesponsorde events, bioscoop, traditionele affichage, verkooppunten en digitale affichage, verkiezen adverteerders videoreclame, videostreaming en sociale netwerken. Ook in hun top 5 staan de sponsoring van events en digitale affichage, maar in België hebben deze actiemiddelen net als elders een beperkte dekking.
 
En zo ziet het ernaar uit dat de top 3 een gigantische kloof weerspiegelt tussen de verwachtingen of, preciezer gezegd, de openheid van de doelgroepen enerzijds en de keuzes van marketeers anderzijds. Deze laatste zijn onvermijdelijk gebaseerd op andere bronnen dan de objectivering van de doelgroepen: de economische factor? Aanbevelingen van bureaus? Me-too strategieën die digital en de Gafam als essentieel opvoeren? Wie zal het zeggen... Aan de andere kant laat de ranking van de ‘mediamerken’ geen twijfel bestaan over de keuze van de platforms: de top 5 bestaat uit het onvermijdelijke Google, en de rest van de grote spelers in de wereld: TikTok, Instagram, Spotify, wellicht gevolgd door Facebook.
 
In pole position bij adverteerders staat YouTube, versus Amazon bij consumenten. De nuance zit hem natuurlijk in de motivatie voor het gebruik. Terwijl YouTube inderdaad een medium op zich is - of een platform dat user content groepeert – hangt het engagement bij Amazon samen met shoppen.
 
De criteria die worden gebruikt om deze spelers te meten, zijn echter universeel en zeer boeiend: “leuk en onderhoudend, kwalitatief, innovatief, bevat te veel advertenties, opdringerig, saai of dom, repititief, 'excessive targeting', betrouwbaar, relevant en nuttig”. Het zou beslist interessant zijn meer te weten te komen per kanaal en per merk, aangezien het rapport slechts een beperkt overzicht geeft.
 
Aan de andere kant publiceerde Kantar nog een interessante ranglijst: die van trends in marketinguitgaven, die alle opties omvat. In lijn met het vorige commentaar staan video in verschillende vormen en sociale netwerken bovenaan de lijst, gevolgd door influencers, e-commerce en tv-streaming. Online games, DOOH en display volgen, niet ver voor muziekstreaming, podcasts en retail media. En terwijl televisie stabiel blijft, hebben andere 'off' media het duidelijk moeilijk.
 
Tot slot wijst het document erop dat de Metaverse nog steeds geen succes is, voor het geval lezers daar nog aan zouden twijfelen.
 
Kantar gaat ook specifiek in op aandacht en toont dat cinema weer stijgt in populariteit bij de consumenten, wat voor niemand een verrassing is. Maar adverteerders blijven ervan overtuigd dat influencers meer aandacht krijgen - dat is tenminste waarvoor ze hen betalen. De bioscoop zetten ze op de tweede plaats, met televisie net daarachter.
 
Het onderzoek vraagt ook nog naar welke media reclame vermijdt. De ongelukkige top 3 bestaat volgens gebruikers uit online games, videostreaming en muziekstreaming. Marketeers mijden het displayformaat, evenals kranten en tijdschriften.

Archief / INTELLIGENCE