Fr

AWARDS

Valérie Morfitis (Unilever) wint op Belgian Marketing Awards

Woensdag 6 November 2024

Valérie Morfitis (Unilever) wint op Belgian Marketing Awards

De Belgian Marketing Awards die georganiseerd worden door de voornaamste verenigingen binnen de sector, hebben de namen van hun laureaten voor 2025 wint op bekendgemaakt tijdens een feestelijke avond bij Deloitte.

Valérie Morfitis, Global Media Director bij Unilever, haalde het in de categorie Belgian Marketing Leader(ship) of the Year voor Nicolas Lambert (Tuanis) en Yannick de Bièvre (Carrefour), die respectievelijk met een Silver een een Bronze Award naar huis gingen.

Valérie Morfitis heeft meer dan 25 jaar ervaring in de reclame-industrie, voornamelijk bij Unilever (afgezien van een 'intermezzo' van vier jaar bij Sara Lee, tussen 2007 en 2011), waar ze verschillende managementfuncties op lokaal en internationaal niveau heeft bekleed.

In haar huidige functie heeft ze een sleutelrol gespeeld bij de integratie van Unilevers digitale strategieën. Zo heeft ze bijvoorbeeld de digitale hub van het bedrijf in België opgezet. In een recent artikel op het BAM-platform marketing.be benadrukken de leden van het selectiecomité van de Belgian Marketing Awards haar visie op marketing in een digitale wereld: “Valérie Morfitis heeft Unilever geholpen de sprong te maken van het verspreiden van boodschappen naar het opbouwen van waardevolle consumentervaringen in een omgeving waarin technologie en menselijke behoeften samengaan”, merkt Dirk Oosterlinck (Minds&More) op.

Valérie Morfitis staat ook bekend om haar inzet voor inclusie en diversiteit in marketing. Zo lanceerde ze het programma 'Unstereotype in Media', dat gericht is op ondervertegenwoordigde groepen en reclame rechtvaardiger wil maken.

Ze heeft ook een voorliefde voor creativiteit: “We investeren bewust en constant in creativiteit, omdat het de kracht heeft om sterke emotionele banden te creëren en merken te helpen zich te onderscheiden van de massa”, vertelde ze ons afgelopen zomer in Cannes.

“In de case van Valérie viel op hoe zij impact genereert door bruggen te bouwen tussen consumenten, media, bureaupartners en haar eigen interne team”, verklaart juryvoorzitter Koen Verwee (Mediahuis). “Die gave koppelt ze aan een sterke visie. Valérie zette in op een evolutie van digitale marketing naar marketing in een gedigitaliseerde wereld. Daarmee maakt ze een duidelijk statement: we zijn als sector voorbij de fase van het implementeren van digital marketing en moeten ons dieper buigen over de vraag hoe je aan marketing doet in die volledig digitale wereld. Dat is een belangrijk verschil en een inzicht waarmee ze veel Belgische marketeers een spiegel voorhoudt.”
Toerisme Oostende en Just Russel ook in de bloemen
Toerisme Oostende werd verkozen tot Belgian Marketing Company of the Year.
“De jury was bijzonder gecharmeerd door de case van Toerisme Oostende”, klinkt het bij monde van juryvoorzitter Koen Verwee (Mediahuis). “De organisatie werd 25 jaar geleden opgericht en heeft als bedoeling om het imago van Oostende te verbeteren, meer toeristen en tweedeverblijvers aan te trekken en het hele jaar door attractief te zijn. Het heeft zich daarom als een culturele bestemming gepositioneerd en ondanks een beperkt budget met veel succes: het aantal toeristen en tweedeverblijvers is duidelijk toegenomen, net als bijvoorbeeld het aantal viersterrenhotelkamers. Geen compromissen sluiten en geduldig zijn heeft tot deze uitzonderlijke prestatie geleid.”

De dienst haalde het van retailer Albert Heijn en energieleverancier Eneco. Zij gingen naar huis met respectievelijk een Silver Award en een Bronze Award.

In de categorie Belgian Young Marketing Company of the Year was de titel voor het dierenvoermerk Just Russel dat ook de Deloitte Award voor Excellence in Data & MarTech kreeg.

De jury was onder de indruk van de maturiteit van de marketingaanpak van de jonge onderneming: “Het bedrijf is nog maar vijf jaar actief,” aldus Koen Verwee, “maar was na een jaar al rendabel. Het speelt in op een duidelijke consumentennood door een quasi persoonlijk voedingspakket voor elk huisdier samen te stellen. Bovendien gebruikt het merk alle state-of-the-art marketingtools en brengen ze de customer journey haarfijn in kaart.”

Koffiemerk Ray & Jules kreeg een Silver Award, slimme lampenproducent Nobi een Bronze.

Archief / AWARDS