Fr

AWARDS

Patou Nuytemans: "We komen met ideeën die de business helpen en die de wereld een beetje beter maken"

Dinsdag 23 Juli 2024

Patou Nuytemans:

Als enige Belg in een van de awarding jury’s op de Cannes Lions dit jaar zetelde Patou Nuytemans (CEO Ogilvy EMEA) in het team dat de cases in Creative Strategy beoordeelde. Alweer een intensieve maar unieke ervaring, aldus onze landgenote die nog steeds een grote voorliefde koestert voor strategie. Reden genoeg voor een gedeelde koffie en een fijn gesprek op de ochtend na haar laatste afmattende dag in de bunker.

Het zit erop, Patou. Hoe kijk je terug op deze jurering?

Dankbaar. Ik had eerder in m’n carrière al in andere jury’s gezeten en ik ben blij dat ik dit nog eens mocht doen. Los van mijn functie zit mijn passie nog steeds bij strategie en creatief werk boeit me nog steeds even hard als toen ik begon. Dus grijp ik elke kans om er te zien, ook buiten Ogilvy. En ik kan alleen maar vaststellen dat er veel goed werk met impact is, ook bij de andere bureaus. Dat doet me enorm veel plezier, want ik beschouw het als mijn missie om creativiteit opnieuw te valoriseren. Het geeft hoop aan onze industrie die toch onder druk staat.

Maar het was keihard werken, hè: er waren meer dan 800 entries in deze categorie alleen al. De jurering heeft dan ook veel langer geduurd dan we dachten toen we eraan begonnen. Die inspanningen vergeet je echter binnen de vijf minuten nadat je opdracht erop zit, omdat het proces ervoor zorgt dat het beste werk komt bovendrijven en het resultaat me bevestigt in alles waarin ik geloof.

Wat is je bijgebleven uit deze editie?

Wat ik leuk vond, is dat er een aantal grote merken waarvoor we allemaal veel bewondering hebben, consistent blijft inzetten op hun merkplatform dat verankerd is in hun dna en de historiek van het merk. Dat is minder evident dan het klinkt, omdat consistentie vaak bedreigd wordt, zelfs vanuit onze eigen industrie, aangezien klanten dingen vaak willen herdenken, ondanks het feit dat duurzame continuïteit door de jaren heen werkt. Merken als Mastercard, Heinz en Dove om er maar een paar te noemen slagen erin om die samenhang vers te houden. Dat is geniaal.

Andere vaststelling is de veranderende betekenis van brand purpose. Je ziet steeds meer voorbeelden van merken met een purpose die wel degelijk bijdraagt aan een betere wereld, maar in de eerste plaats toch zijn eigen business ten goede komt. En zo hoort het ook, dat is het werk dat ook ons aanspreekt bij Ogilvy. Dat geldt overigens niet alleen voor grote merken: ik heb ook een paar mooie voorbeelden gezien van kleine merken, zoals ‘Silver Pride’ van BETC Paris, een campagne die ‘pride parades’ inclusief wilde maken voor de generatie die ze mee hielp ontstaan. Daar zat de purpose echt in de core van de business. Het heeft niet altijd de grote middelen nodig.

Wat vond je van de prestaties van de Belgen?

Er waren Belgische cases en het niveau lag erg hoog, met goede voorbeelden van innovatief werk, meer bepaald inzake data of digital, dus we kunnen zeker mee als Belgen. Natuurlijk zijn we een klein land. Daarom hebben we wellicht minder entries. We moeten ook werken met een kleiner budget en we hebben minder budgetsoevereiniteit. Ik denk ook dat we minder kans krijgen om de creatieve agenda te duwen. Ik vind dat we proportioneel veel doen met de middelen die we hebben.

Misschien is het daarom dat Belgen zo goed scoren als ze naar het buitenland vertrekken?

We zijn goede werkmieren: je kunt op ons rekenen, we zijn goed voorbereid, breed in denken en kunnen. Cultureel zullen Belgen niet luider spreken dan de anderen of op tafel springen, maar ze zijn bedachtzaam en betrouwbaar. Als je naar echte partners zoekt, zit je met de Belgen altijd goed.

Da’s een groot compliment voor onze landgenoten uit de mond van iemand met zoveel internationale ervaring. Jouw jury kende de GP dit jaar toe aan ‘A Piece of Me’ van dentsu Creative en KPN. Waarom?

Er waren nog andere goede kandidaten, maar de GP zegt veel over wat ik zonet heb uitgelegd. KPN slaagde erin te ijveren voor een betere wereld op een manier die ook goed was voor het merk. Het is ook een prima voorbeeld van goed creatief strategisch denken: het werk in de richting van de oplossing was ook robuust, we hebben niet enkel naar de campagne gekeken. Hier was sprake van een heel duidelijk actueel insight, goed ondersteund door research, met een uitstekende uitvoering en planning. Er werden hele duidelijke beslissingen genomen en de lijnen van het probleem naar de oplossing zijn heel strak. Bovendien is de case heel makkelijk uit te leggen.

Laatste woord?

In september zal ik sinds drie jaar CEO EMEA zijn bij Ogilvy en ik ben nog steeds heel blij met die functie. Ik heb de kans gekregen om meerdere mooie jobs te doen in vele hoeken van de wereld binnen het comfort van een bedrijf dat ik ken: dat geeft je grond onder de voeten zodat je alle nieuwe dingen kunt leren. En het helpt je diversiteit te bevatten, als je openstaat voor verschillende achtergronden, capaciteiten en disciplines. Door met veel respect over al die diverse horizonten heen te kunnen werken, maak je je eigen lens almaar groter en kun je komen tot een synthese die impact heeft vanuit onze verschillen. Die gevarieerde background geeft je de empathie en aanknopingspunten om de waarde van werk te zien in zijn kader.

Wat we doen, is niet reclame. We komen met ideeën die de business helpen en die de wereld een beetje beter maken. Daarom moeten er veel mensen betrokken worden bij wat we doen, of het nu klanten, marketeers of CEO’s zijn. Je moet hard werken in onze industrie, maar er staat zoveel tegenover en ik hoop dat de jonge generatie daarin zijn kans waagt. Je kunt zoveel leren en het proces is ongelooflijk interessant. Neem dus zeker de tijd om naar werk te kijken en het te begrijpen. Dan ontdek je zowel de magie als het professionalisme die ons vak maken tot wat het is.

Archief / AWARDS