Fr

AWARDS

CBA: LDV United, BBDO en mortierbrigade winnen Grand, FamousGrey is nummer 1

Vrijdag 31 Mei 2024

CBA: LDV United, BBDO en mortierbrigade winnen Grand, FamousGrey is nummer 1

Op 31 mei vonden de Creative Belgium Awards plaats in Asiat Park in Vilvoorde. Het palmares werd opgesteld door zes verschillende jury’s en voor het eerst onthuld door de nieuwe voorzitter, Arnaud Pitz, vergezeld door de general manager van het huis Isabel Van den Broeck in aanwezigheid van meer dan 1200 creatieven, adverteerders en andere vakmensen uit de sector.
 
Dit jaar reikten de juryleden opnieuw drie Grand Prix uit. Die vielen te beurt aan ‘It’s Handy to Have a Dick’ van mortierbrigade voor Equal Pay Day (GP for Good), ‘The Screwdriver’s Victory’ van LDV United voor Vanden Borre (Corporate Purpose) en ‘Crashed Glass’ van BBDO voor AB Inbev (Industry Craft).

Met in totaal drie Gold, zeven Silver, 14 Bronze en 15 shortlists, dus in totaal 113 punten, volgt FamousGrey mortierbrigade op als Agency of the Year. Het bureau gaat daarmee zijn neefjes bij VML vooraf: dat eindigt op de tweede plaats met amper 11 punten minder dan FamousGrey. De derde podiumplaats valt te beurt aan Mutant (62) dat aldus het eerste onafhankelijke bureau in de rangschikking is.
 
Daarna volgen mortierbrigade (57), LDV United (41), BBDO Belgium (28), Darwin BBDO (25), Happiness (24), TBWA (19) en Air (14) in de top tien.
 
Van de 26 Gold die dit jaar in totaal uitgereikt werden, gaan er zomaar even zeven naar VML, met twee campagnes voor Child Focus: ‘Keep Hope Alive’ (Long Term Creative Brand Platforms) en ‘Call Glenn’ (2 x Audio en PR, Direct en Media) dat ook twee Silver (Audio Craft en Culture & Social Behaviour) en twee Bronze (Brand Experience en Integrated) wint.
 
Daarna volgt mortierbrigade met vier Gold, waarvan drie voor ‘It’s Handy to Have a Dick’ (Direct, Media en PR) en eentje voor ‘Close the Gender Pay Gap’ (Long Term Creative Brand Platforms), allemaal voor Equal Payday. ‘It’s Handy to Have a Dick’ pakt ook nog een Bronze (Film Craft).
 
LDV United neemt ook drie Gold mee naar huis, bovenop zijn Grand Prix voor Vanden Borre, ‘The Screwdriver’s Victory’ (Direct, Media et PR), en een Bronze (Brand Experience).
 
FamousGrey wint drie keer Goud maar voor drie verschillende adverteerders: Schweppes met ‘The Social Sound’ (Audio), Veolia met ‘Pulse of Nature’ (Creative Data) en Volvo met ‘Safety Sells’ (Long Term Creative Brand Platforms).
 
Darwin BBDO en Mutant schrijven elk twee Gold op hun conto. Eerstgenoemde met ‘The ChatGPT Billboard’ voor Impact (Media en Outdoor) dat ook een Silver wint (Culture & Social Behaviour); laatstgenoemde met ‘Film Fest Gent 2023’ voor Film Fest Gent (Film) en ‘Club is Life’ voor Club Brugge (Film Craft).
 
Tot slot zijn er nog vijf Gold voor vijf bureaus: Happiness met ‘15 Years of Messages from 'Parents of Road Victims'’ voor OVK (Long Term Creative Brand Platforms + Silver Film Craft), BBDO met zijn GP ‘Crashed Glass’ voor AB InBev (Brand Experience + Silver Media), Base Design met ‘There Will be Fate’ voor De Munt (Design), Gregory Caron met de muziek van ‘Quickbooks Eggs’ van W+K voor Quickbooks (Film Craft), en TBWA met ‘What You Missed Last Night’ voor Samsung (Industry Craft) dat ook drie Bronze wint (Direct, INdustry Craft en Outdoor).
 
Naast deze drie Grand Prix en 26 Gold reikten de juryleden ook 28 Silver en 50 Bronze uit. Het volledige palmares vind je hier. De cases van de beste CBA-campagnes van het jaar staan hier.

Archief / AWARDS