Fr

AWARDS

Mindshare, Media Agency of the Year op de AMMA

Donderdag 6 Juni 2024

Mindshare, Media Agency of the Year op de AMMA

Het was het jaar van GroupM: de groep keerde huiswaarts na de AMMA met niet minder dan negen trofeeën voor zijn drie bureaus, waaronder de titel van Media Agency of the Year voor Mindshare, waarmee dat zijn eerste plaats in de recentste UMA-ranking bevestigt. Het team van Suzanne Stroobants won ook een Silver in Best Use of Native & Content met ‘Magisch Sinterklaasfeest’ voor Bol.com.
 
MAOTY runner-up Wavemaker pakte twee Golds, in Best Long Term Media Strategy voor Axa (‘Know You Can’) en in Best Use of Data voor Telenet (‘From Database to Data-Based’).
 
EssenceMediacom hoefde niet onder te doen en won alle kleuren metaal: Gold in Best Media Strategy met Proximus (‘I've Got the Fiber’), Silver in Best Creative Media Use voor CM (‘CM on OnlyFans... Really?’) en Bronze in Best Use of Native & Content voor Adidas (‘Club Originals’).
 
GroupM pakte ook goud in Research met zijn ‘Recession Monitor’ en in Innovation & Development met zijn ‘Incrementality Experiment’.
 
Neefje Space won dit jaar ook vier prijzen: drie Silver en een Bronze. Het bureau behaalde een Silver in Best Long Term Media Strategy voor D'Ieteren (‘VW charges ahead’), Best Use of Performance Marketing voor Samsung (‘SEA Unpacked’) en Best Use of Data voor Engie (‘Enabling Client Data to improve Low-Waste Media Planning’); dezelfde klant kreeg ook een Bronze in Best Long Term Media Strategy (‘In Connection with the Consumers’).
 
En nu we het toch over Engie hebben, Gaetano Palermo, head of brand & advertising, kreeg de trofee van Media Advertiser of the Year en zal daarom José Fernandez (D'Ieteren) opvolgen als voorzitter van de AMMA-jury voor 2025.
 
Om terug te komen op de erelijst van de mediabureaus, de tweede MAOTY runner-up was Havas Media: het bureau werd beloond met een Gold en een Silver in respectievelijk Best Use of Performance Marketing voor Carrefour (‘41 Million Reasons for an Award’) en Best Use of 1 Medium voor DE (‘Get the Conversation going’).
 
Vielen ook in de prijzen: Publicis Groupe - Silver in Best Media Strategy voor Panos (‘Thriving Against the Odds’), Initiative - Bronze in Best Media Strategy voor Lego (‘Dreamzzz, een droom van een introductie’), Semetis - Bronze in Best Creative Media Use voor Lindemans (‘Tarot, from Pre-Party Buzz to Sales Boom’) en dentsu (met Ads & Data) - Bronze in Best Use of Data voor Cristal (‘Double Reach thanks to Data-Optimised Targeting across TV and Online’).
 
Hotel Hungaria won dan weer de eerste gouden AMMA in zijn geschiedenis met ‘We zien U’ voor de Vlaamse Overheid in Best Creative Media Use; DVLR DDB pakte een Bronze in Best Use of 1 Medium met ‘In het krijt bij Gazet van Antwerpen’ voor het Live/s Live festival en data agency Stitchd deed hetzelfde voor D'Ieteren Automotive in Best Use of Performance (‘Accurate Tracking in a cookieless World’).
Clear Channel, Trustmedia, RMB en Var aan de top
Media-expertise is er duidelijk ook aan regiezijde. Te beginnen bij Clear Channel, de winnaar in de categorie Leaders, voor Ads & Data en JCDecaux. Clear Channel won ook in de categorie Best Use of 1 Medium (Gold) voor zijn kunstplatform.
 
In de categorie Challengers won Trustmedia voor het tweede achtereenvolgende jaar goud, vóór Roularta Advertising en Pop-Media. De regie van Mediafin won ook Bronze in de categorie Media Sustainability dankzij zijn ESG District platform. Last but not least won de uitgever en de regie nog een award voor Sabato (Bronze, Media Brand of the Year).
 
RMB won twee keer Gold: in Media Sustainability en in Best Use of Native & Content, voor ‘Conseils à 2 balles’, de campagne van Slice voor Key Trade Bank. De regie viel ook in de prijzen in Media Research, samen met zijn collega’s van de Vlaamse openbare omroep, voor hun onderzoek naar de geloofwaardigheid van ‘duurzame’ boodschappen op de radio. En over Var en VRT gesproken, we noteren hun gezamenlijk succes in de categorie Media Brand of the Year, waar ze Gold kregen voor de tv-serie ‘#LikeMe’ en Silver en Future-Proof AMMA voor ‘De Warmste Week’.
 
Volledigheidshalve vermelden we ook nog het tweede Silver voor Roularta (Media Sustainability) en het ‘Trusted Web’ van DPG Media in de categorie Innovation & Development, net als de Bronze voor de ‘Poll Sud’ studie Rossel Advertising in de categorie Media Research.
Bijzondere prijs van de jury voor Proximus en het CIM
Aan adverteerderszijde viel naast de prijs voor Gaetano Palermo (Engie) en de nominaties van Luc Latour (Axa) en Naomi Naomi Osorio-Galan (The Coca Cola Company) in de categorie Media Advertiser, ook Proximus in de prijzen. Dat werd door de jury van José Fernandez verkozen tot Advertising Brand of the Year.
 
De telco werd ook bekroond voor zijn ‘I Got the Fiber’-campagne (Gold in Media Strategy) en zijn ‘Hyper Run’ in Fortnite (Bronze in Innovation & Development).
 
Last but not least huldigden de AMMA's de nieuwe strategie die het CIM vorig jaar introduceerde door het hele team van het instituut de titel Media Personality of the Year toe te kennen.
 
Lees hier meer over OTY en Gold.

Archief / AWARDS