Fr

AWARDS

Milky Way: AKQA Brussels wint de jackpot

Zondag 12 Januari 2025

Milky Way: AKQA Brussels wint de jackpot

Een historische dubbelslag. Voor de eerste keer sinds de start van de Milky Way in 2013 eindigt een zelfde bureau twee jaar achter elkaar op de eerste plaats van de rangschikking. Dat exploot is te danken aan AKQA Brussels dat in 2023 de Milky Way aanvoerde, toen nog onder zijn vroegere naam, FamousGrey.
 
Ook dit jaar haalt AKQA Brussels het net van Happiness (met respectievelijk 82,67 punten versus 77,75 punten).
 
De top 5 blijft onveranderd: Mutant eindigt derde, gevolgd door mortierbrigade en LDV United.
 
TBWA, VML, Lucy, Air en BBDO maken in volgorde de top 10 van bureaus volledig.
 
Bij de (E)CD’s worden de drie eerste plaatsen logischerwijze ingenomen door die van de drie eerder genoemde bureaus, dus respectievelijk Peter Ampe, Geoffrey Hantson en Odin Saillé.
 
De creatieve rangschikking wordt dan weer overheerst door een team van Happiness: Jarne Eetesonne en Manuel De Vos. Het duo wordt op de hielen gezeten door freelancer Tom Meijer, op zijn beurt op de voet gevolgd door Mona Demyttenaere (Mutant) die de derde plaats voor haar rekening neemt.
 
Even vermelden dat de creatieven van het jaar van 2023, John Benois en Kenn Van Lijsebeth (AKQA Brussels), deze editie op een eervolle vierde plaats eindigen, voor brigadiers Frédéric Delouvroy en Michiel Baeten.
 
Nieuw in de Milky Way 2024 zijn drie nieuwe rangschikkingen: Brand, Strategy en Design.
 
Aan de top inzake Brands staat Proximus die het haalt van Albert Heijn en de VRT.
 
Naast deze drie hebben van de tien eerste adverteerders in de rangschikking er vier hun creaties te danken aan Happiness – Albert Heijn, Verisure (5), Burger King (7) en Quick (8) -  en drie aan AKQA – Proximus, Nieuwsblad (6) en Helan (10).
 
Keytrade Bank (4) en Lidl (9) eindigen ook in de top tien – hun budgetten worden respectievelijk beheerd door Mutant en BBDO Belgium.
 
Frans Cuypers (Happiness), Odin Saillé (nogmaals, die zijn functie combineert met die van chief creative bij Mutant) en Vincent d’Halluin (mortierbrigade) bezetten het podium bij de strategen.


Idem in Design voor Dries Lauwers en Remke Faber (Happiness), respectievelijk op de eerste en tweede plaats, en Frank Schouwaerts (Mutant) op drie.
 
Louis Vielle bleek de meest regelmatig presterende regisseur in 2024, voor Frank Devos en Koen Van Impe. Louis Vielle eindigt ook derde in de rangschikking van de fotografen, na Steven Hendrix e Koen Demuynck die de eerste plaats voor zijn rekening neemt.
 
Net als in 2023 valt de eerste plaats in de categorie Production Company te beurt aan Czar.be, voor Caviar en Disturb Studio dat voor het eerst in zijn jonge geschiedenis een podiumplaats pakt.
 
Laatste exploot, en niet van de minste: Raygun eindigt alweer helemaal bovenaan de Radio Production Company-rangschikking, zoals elk jaar zonder onderbreking sinds 2018. Dit jaar eindigt de geluidsstudio van Peter Baert voor Sonhouse en AKQA Productions.
 
Foto: Peter Ampe, chief creative officer van AKQA Brussels, aan de zijde van CEO Francis Lippens, rechts

Archief / AWARDS