Fr

AWARDS

Back from Cannes: Pieter Claeys en Roxane Schneider doen de tellers op hol slaan

Donderdag 18 Juli 2024

Back from Cannes: Pieter Claeys en Roxane Schneider doen de tellers op hol slaan

Na (onder andere) een Grand Prix op de Entertainment Lions For Sport van 2023 met ‘Dreamcaster’ voor Michelob Ultra zetten onze landgenoten Pieter Claeys en Roxane Schneider (associate creative directors bij FCB NY, op de foto naast Tom Theys, EVP global strategy bij FCB) hun triomftocht voort. Ze wonnen alweer een GP (Digital Craft), evenals twee Golds (Direct en Digital Craft), drie Silver (Creative B2B, Direct en Entertainment for Music) en evenveel Bronze (Creative B2B, Creative Data en Digital Craft) met ‘Spreadbeats’ voor Spotify.

Hiermee staat de campagne op de vijfde plaats van de meest bekroonde campagnes op de Cannes Lions van dit jaar (zie elders). Als je bedenkt dat er maar liefst 26.753 inzendingen waren voor alle competities samen en dat er uiteindelijk “slechts” 841 Lions uitgereikt werden, snap je meteen de omvang van de prestatie die onze geëmigreerde creatieven leverden. Des te meer omdat ze ook nog een extra Silver (Brand Experience) en Bronze (Entertainment) meepakten voor ‘Dreamcaster’ dat dit jaar opnieuw meedeed.

“Twee jaar na elkaar een Grand Prix winnen overtreft mijn stoutste dromen”, aldus Pieter Claeys. “Ik had graag een magische formule gevonden om LinkedIn influencer te worden of online cursussen te geven en zo veel geld binnen te rijven. Maar de waarheid is dat er geen formule bestaat. Het vergt gewoon veel hard werk, veerkracht en een team van mensen die geobsedeerd zijn door elk detail van een idee. Want het zijn de details die het volledige potentieel van een idee kunnen benutten.”

‘Spreadbeats’ voor Sportify is een B2B-campagne, in de vorm van een videoclip van bijna 4’ die zich richt op merken, marketeers en bureaus, volledig gemaakt van Excel-spreadsheets.

In samenwerking met Uncharted werd de hele clip rechtstreeks in de spreadsheet gecodeerd, met behulp van analytische tools en functies die in het programma zijn ingebouwd, zoals ASCII, Graphics, enz.

De magie van de animatie ontstaat door gebruik te maken van de cellen in de spreadsheet, door kleur en tekst te veranderen om verbluffende visuals en spektakel te creëren waarvan je nooit gedacht zou hebben dat al dat moois met een Excel-spreadsheet mogelijk zou zijn.

De kers op de taart is de prachtige soundtrack in een productie van John Summit.

“Twee comedians vertellen allebei woord voor woord exact dezelfde mop. Bij de eerste ligt iedereen dubbel van het lachen, bij de andere lacht helemaal niemand”, besluit Pieter Claeys. “Hetzelfde geldt voor reclame, waar vakmanschap en executie ook hyperbelangrijk zijn om een idee tot zijn recht te laten komen. Bij vakmanschap gaat het niet alleen om een groter productiebudget, maar ook om het nemen van elke juiste beslissing in een lang proces om het idee eer aan te doen en het op de best mogelijke manier aan de wereld te presenteren.”

Archief / AWARDS