Fr

AWARDS

Effie 2024: de gouden cases

Zaterdag 5 Oktober 2024

Effie 2024: de gouden cases

31 dossiers, 25 finalisten en 19 laureaten. Aldus de balans van de Effie Awards 2024.
 
“De algemene teneur van de jury is dat het een goed jaar was, maar geen grand cru. Er is geen Grand Effie uitgereikt. Ik ben wel verheugd dat, met uitzondering van de fmcg-sector, de meeste grote sectoren uit ons land (bank- en verzekeringswezen, mobiliteit, telecom, retail, media, healthcare) vertegenwoordigd zijn in het palmares”, aldus juryvoorzitster Aude Mayence (VP marketing & digital, Delhaize). “En twee Belgische merken als grote winnaars! Voorts vonden we de dossiers van alle deelnemers goed onderbouwd en gestructureerd. Ik wil dan ook alle finalisten feliciteren met hun deelname en hun finaleplaats! Er zijn best wel wat inspanningen en sterke resultaten nodig om tot in de Effie-finale te geraken.”
 
Als nieuwe Effie-directrice is Caroline Vervaeke blij met het gediversifieerde palmares. Er is weliswaar iets dat ze betreurt: “Het duurzaamheidscriterium was een opvallende afwezige in de cases van de adverteerders. Geen enkel bureau vulde het CommToZero duurzaamheidsdocument in. De jury besloot dan ook terecht om geen special mention award voor een efficiënte duurzaamheidsstrategie uit te reiken. We zullen vanuit de Effie-organisatie de Belgische marketingsector blijven aanmoedigen om aandacht te besteden aan hun duurzaamheidsinspanningen.”
 
De twee Gold vielen te beurt aan de dossiers van VTM GO en Proximus, allebei ingediend in de categorie ‘gedragsverandering lange termijn’.
 
Voor het streamingplatform loofde de jury van Aude Mayence de durf en vastberadenheid waarmee DPG Media de herpositionering leidde, net als de spectaculaire commerciële resultaten die de campagne van Joe Public genereerde. Voor de ‘Got the Fiber’ campagne van Proximus en AKQA gaf het de bijzonder hoge ROCI (Return On Communication Investment) van de campagne de doorslag, net als het feit dat het merk zijn rol als innovator volledig vervulde met deze baanbrekende technologie.
'Got the fiber' - Proximus + AKQA
In de mature telecommarkt is de uitdaging voor Proximus niet om deel te nemen aan de prijzenoorlog, maar wel om in te zetten op waarde, kwaliteit en premium positionering. Dit zijn de drie pijlers van fiber, het paradepaardje in wording voor elk telecombedrijf.
 
Het was voor Proximus dan ook belangrijk volop in te zetten op glasvezel, om aldus optimaal te profiteren van het voordeel dat de ‘first mover’ te beurt valt en om groei op korte en lange termijn te verzekeren.
 
Helaas was fiber, zoals alle nieuwe technologieën, nog grotendeels een mysterie voor de meeste stervelingen voor wie de huidige internetverbindingen (coax en kabel) nog steeds meer dan voldoende zijn. Om hen te helpen het toekomstig potentieel van deze technologie beter in te schatten, besloot Proximus om glasvezel niet te positioneren als een ultrasnel netwerk, maar eerder als “het netwerk dat elk gezin aankan”.
 
 
Dat leidde tot ‘Got the fibre’, een campagne die niet uitlegt wat fiber is, maar wel toont wat het voor iedereen kan doen, door op zoek te gaan naar wat gezinnen en ondernemers bezighoudt.
 
Proximus maakte dit centrale strategische idee concreet via een boodschap die de rol van vezels in het gezin of de (kleine) onderneming uitdrukt, als remedie tegen (technologische) stress.
 
Om dit anti-stresseffect weer te geven en snel naambekendheid te creëren, vertaalde het bureau de empowerende boodschap in een song. En niet eender dewelke, maar ‘I've got the Fiber’, losjes gebaseerd op ‘Fever’, de hit van Peggy Lee, een oorworm van jewelste.
 
Op mediavlak bespeelden Proximus, AKQA en EssenceMediacom de volledige funnel: de consument maakte eerst kennis met de wereld van fiber via televisie, radio en sociale netwerken, kwam vervolgens meer te weten over het product en de technologie via partnerschappen en native content, om uiteindelijk daadwerkelijk geconfronteerd te worden met het ‘Fiber’ aanbod.
 
De commerciële resultaten liegen er niet om: het aantal ‘fiber’ klanten steeg met 50,3% in een jaar tijd, sneller dan de netwerkdekking dus, waardoor de kloof met marktleider Telenet verkleinde.
 
Proximus wijst ook op de hoge attributie aan zijn merk en op het feit dat klanten hem meer als ‘first choice provider’ zien, met een duidelijke verbetering van zijn perceptie en een versterking van zijn pricing power.
'VTM GO - van catch-up platform naar volwaardige streamingdienst' – DPG Media + Joe Public
Dat de televisieconsumptie al een aantal jaar aan een transformatie bezig is, hoeven we wellicht niet meer te vertellen. ATAWAD-kijken zit al een tijd flink in de lift en dat weten de spelers binnen onze nationale markt al te goed: ze lanceerden dan ook allemaal hun eigen on-demand platformen. Zo ook VTM GO, in 2019 ontstaan uit de bundeling van al zijn bestaande streamingdiensten in een catch-up platform.
 
Om de concurrentie met enerzijds internationale streamingplatformen als Netflix en anderzijds gratis shortform platformen als YouTube, TikTok en andere social media kanalen aan te kunnen, was er echter (nog) meer content nodig.
 
Daarom besloot VTM GO om door te groeien van een lineair catch-up platform naar een volwaardige streamingdienst. Een herpositionering dus zodat mensen naast ‘catch-up content’ (= 30 dagen na live-uitzending) ook de oudere, gevestigde ‘catalogus content’ (= langer dan 30 dagen na uitzending) ontdekken, aangevuld met ‘web only’ content.
 
Om de bestaande VTM Go-gebruikers, maar ook VTM-fans die het platform nog niet gebruiken én de gebruikers van andere gratis streamingsplatformen ervan te overtuigen in die ruime catalogus te duiken, kwamen de teams van Sofie Vestreken op de marcom van DPG Media en die van Jan Dejonghe bij VTM Creative in samenwerking met Joe Public met een strategie van reframing. Ze kozen er met andere woorden voor het ‘frame’ van typische productelementen die mensen kennen van streamingplatformen te lenen en toe te passen op VTM GO, met de nadruk op het feit dat het platform lokaal is en dus inzicht heeft in lokale voorkeuren en kijkgedrag.
 
Dat leidde tot een campagne die oude kaskrakers, series en shows die onze doelgroep goed kent en graag ziet, opnieuw onder de aandacht brengen op VTM GO. In de communicatiestrategie daarentegen werd het bestaande beeld van VTM GO doorbroken door de leefwereld te gebruiken die de doelgroep kent van betaalde streamingplatformen. Resultaat: een creatie in de bombastische stijl van de internationale spelers, met de slogan ‘Stream Big’. In video en print ondersteunde het bureau de claim door catalogus content te tonen zoals topseries, filmsterren, Hollywood producties, bekende kinderprogramma’s, topsporters, lokale soaps, maar ook met dino’s, ontploffingen en actiehelden.
 
“In copy gebruiken we alle clichéwoorden die je in de streamingwereld kan vinden (stream, binge, star, entertainment, etc.). In design versterken we dit alles door grootse 3D typografie die onze claim letterlijk stevig neerzet. In audio en radio trekken we alle soundeffect registers open. Zo gebruiken we als vaste voice-over stem niemand minder dan Redd Pepper, één van de meest epische Amerikaanse trailerstemmen”, aldus het dossier.
 
Maar in tegenstelling tot de internationale streamingdiensten blijft VTM GO met de voetjes op de grond, meer bepaald door telkens een klein maar herkenbaar element toe te voegen: Stream BIG! with a lekker chipke. Of: Stream BIG! from under a tv-dekentje.
 
Het gebruik van 1st party data en tracking speelde een grote rol in het succes van de campagne in drie fasen. De resultaten bleven niet uit. De campagne leidde tot een groei van 34,2% op VTM GO (in plaats van de beoogde 20%), niet alleen omdat er meer gebruikers waren (+10%), maar ook omdat die meer content keken. De extra views moesten leiden tot +20% reclame inkomsten uit de VTM GO catalogus in 2023, maar ze stegen zomaar even met 44,1%. En laat die nu net meer dan welkom zijn op de huidige televisiemarkt.

Archief / AWARDS