Fr

AGENCIES

Beurskoersen van Europese en Japanse holdings voelen impact van 'tariffs'

Donderdag 10 April 2025

Beurskoersen van Europese en Japanse holdings voelen impact van 'tariffs'

Campaign analyseerde de koersbewegingen van de zes belangrijkste reclameholdings sinds de regering Trump voor het eerst de verhoging van de toltarieven aankondigde tot 9 april, en meer in het algemeen sinds begin 2025.

We zien dat de groep die de zwaarste klappen kreeg sinds 2 april - de datum waarop Trump zijn eerste verklaring over de tariffs deed – ’s werelds nummer één, Publicis Groupe dus, is. Diens aandelenkoers daalde sinds 2 april met 12%. Sinds januari bedraagt de daling zelfs 26%.
dentsu (-11,9%) en WPP (-11,4%) zijn er niet veel beter aan toe, met een koersdaling van respectievelijk 24% en 40% sinds het begin van het jaar. Havas (-8,5%) deed het iets beter in de periode tussen 2 en 9 april, maar de groep is ook zwaar gedaald sinds januari (-27%).

In werkelijkheid - of vanwege MAGA of, waarschijnlijker, vanwege hun verwachte fusie - zijn de Amerikaanse bedrijven Omnicom en Interpublic het minst getroffen, met dalingen van respectievelijk 4% en 4,4% (en 11,5% en 11,2% sinds januari).

We moeten wel preciseren dat de koersen van de holdco’s sinds Trumps recentste ommezwaai met betrekking tot de tolheffingen, net als de Europese aandelenmarkten, weer langzaam stijgen.

Archief / AGENCIES