Fr

AWARDS

Best of Cannes 2024, Vol 2

Donderdag 1 Augustus 2024

Best of Cannes 2024, Vol 2

Van 17 tot en met 21 juni vond in Cannes de 71ste editie van de Cannes Lions plaats. Zoals elk jaar was MM met zijn team van trouwe reporters ter plaatse om de beste insights bij elkaar te sprokkelen op de persconferenties, in de auditoria van het Paleis en natuurlijk op het strand en La Croisette.

Nadat we gedurende een aantal jaren overal de purpose moesten van inzien, hanteerde Audio-juryvoorzitter Simon Vicars (Colenso BBDO) bij de voorstelling van zijn palmares het begrip 'postpurpose': "The brand has to make money doing good", aldus de Nieuw-Zeelander. Of hoe business, groei, CSR en zingeving hand in hand kunnen gaan, ook als het om het klimaat gaat: wellicht het allerheetste hangijzer dat ons best allemaal zou bezighouden.

Ook met dit nummer van onze Best of Cannes wensen we je veel leesplezier.
Hoe duurzaam is duurzaamheid?, door Griet Byl (MM)
Er was een tijd dat duurzaamheid tot de headliners van de Cannes Lions behoorde en klimaatactivisten gebruikmaakten van de exposure die het festival garandeerde om aandacht te vragen voor hun zaak. Dat is vandaag veel minder het geval, wat niet belet dat het thema nog steeds brandend actueel is en wel degelijk op het programma van diverse marketeers en bureaus bleek te staan. En zo hoort het ook.

Aan het begin van de week kwam Duncan Meisel van Clean Creatives het nochtans nog frisse publiek wakker schudden door duidelijk te maken dat klimaatverandering geen toekomstmuziek meer is.

En dat we ons in de cruciale jaren bevinden waarin we nog net iets kunnen doen voor het te laat is.
Aangezien onderzoek aantoont dat drie vierde van de uitstoot te wijten is aan de energiesector, kunnen bureaus een aanzienlijk verschil maken door, net als de meer dan 1000 leden van de Clean Creatives, niet meer voor de fossiele brandstofindustrie te werken. 

Dat is trouwens ook een kwestie van eigenbelang, benadrukte de man overtuigend, want bureaus die dat wel blijven doen zouden in de toekomst net als hun klanten wel eens mee aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de nefaste impact van hun campagnes. Of zoals een aantal Havas-bureaus onlangs overkwam, hun B Corp-certificering verliezen - een label dat toch een aanzienlijk onderscheidend vermogen heeft.

Meisel kwam met een bijzonder eenvoudig pad om die verandering in te zetten. “Maak een plan om te stoppen te werken voor klanten die actief zijn in de fossiele brandstoffensector. Of om samenwerkingen aan te gaan met bureaus die voor fossiele brandstoffen werken. Zoek partnerships in dit verband: je hoeft dit niet op je eentje te doen. Luister naar je team en bouw samen aan een alternatief. En wacht niet langer, doe het gewoon. Vandaag nog. Of tenminste voor je weer weggaat uit Cannes.”
Ook Kantar was van de partij om adverteerders en hun bureaus te sensibiliseren voor hun potentiële rol in de transitie naar een duurzamere wereld.

Dat deed het instituut onder andere bij monde van Özlem Senturk (foto) die verantwoordelijk is voor de Sustainable Marketing 2030 studie, gevoerd in samenwerking met de WFA.
Vanuit de bevindingen van dat onderzoek pleitte de spreekster voor minder greenwashing en het belang van gedragsverandering. “Mensen voelen het effect van klimaatverandering maar geloven niet alles wat merken zeggen en dus passen ze hun gedrag niet aan”, redeneerde ze. “Dat heeft commerciële gevolgen. Het komt eropaan vertrouwen te inspireren om gedrag te veranderen.” Wim Vermeulen zal het graag beamen.

Vervolgens kwam Preeti Srivastav van Asahi met een bijzonder slimme case illustreren hoe je die noodzakelijke transitie kunt versnellen op managementniveau: door het gewicht van de uitstoot te verbinden aan de leadership bonus. Efficiënt en effectief, zoals ze dichter bij huis ook bij Mustela deden (een case die voorgesteld werd tijdens het Sench-event van juni). “Ik zou jullie willen vragen de magie die de wereld zal veranderen te creëren”, besloot ze. “Blijf dichtbij je thuis en je merk, houd het positief, raak het hart en ga voor het verhaal.”

Daarna doorliep Ad Net Zero bij monde van Sebastien Munden (ex-Unilever en vandaag verantwoordelijk voor de Ad Net Zero Chair) een hoop onderzoeken rond duurzaamheid en marcom, met aandacht voor het begrip ‘cognitieve dissonantie’, waarbij hij waarschuwde voor te veel pessimisme en een te beschuldigende toon.

De man presenteerde ook een hele reeks geactualiseerde acties van zijn platform. Zo is er nu een Global Sustainability Framework, een reeks vrijwillige normen van de industrie om consistente metingen tussen verschillende media mogelijk te maken. Verder verwees hij naar een nieuwe samenwerking met Kantar en de Advertising Association met het oog op een Sustainable Behaviours Advertising Tracker.

Het nieuwe rapport zal elk kwartaal en elk jaar een overzicht geven van hoe en waar duurzaam gedrag voorkomt in reclamecampagnes. Het zal de reclame-industrie nieuwe inzichten verschaffen, met benchmarks in verschillende categorieën voor het uitbeelden van duurzamer gedrag. Want duurzaam gedrag normaliseren via reclame is centraal om net zero goals te behalen.

Tot slot kondige Munden de opening aan van een Europese Hub die is uitgerust om de vorming van nieuwe Ad Net Zero afdelingen in heel Europa te ondersteunen. De oprichting gebeurt in samenwerking met de European Association of Communications Agencies (EACA) en staat open voor Europese landen die hulp en ondersteuning zoeken om het koolstofarm maken van hun industrie en de effectieve promotie van duurzame producten, diensten en gedrag te versnellen. Ondertussen zegden een aantal landen waaronder België (waar de hub georganiseerd zal worden in samenwerking met de ACC en CommToZero) hun steun al toe.
De rotzomer van 2025 volgens de Verenigde Naties en The Weather Company, door Bruno Liesse
Iedereen weet dat duurzaamheid niet iets is waarover gediscussieerd moet worden, maar iets dat aangepakt moet worden. En we weten net zo goed dat marketing en reclame hun megafoonfunctie moeten gebruiken om maatschappelijke kwesties te integreren, zodat die binnenkort centraal zullen staan in bedrijfsstrategieën. Het gaat dus om meer dan communicatie alleen.

In de Debussy-zaal van het festivalpaleis toont een heel groot scherm de verontrustende beelden van tyfoons, tornado’s en orkanen over de hele wereld. Resultaat: verwoeste dorpen en verminkte steden op de wel heel relevant gekozen muzikale achtergrond van Thunderstruck van AC/DC. De toon is gezet: een echt lekker weertje hoeven we niet te verwachten in het Cannes van 2050.

Het thema lijkt een beetje algemeen: “This is not just about saving the planet – it is as much about saving your brands and our children’s future.” Natuurlijk is het duidelijk dat als alles verdwijnt, de rol van reclame in duurzaamheid een vrij relatieve kwestie zal worden. Ondertussen hebben het UNDP (United Nations Development Programme) en CNN besloten om het publiek dringend bewust te maken van de verslechterende klimaatomstandigheden die ons allemaal treffen. Er zit veel volk op het podium, om cijfers en feiten aan te halen die we allemaal in ons dagelijks werk verspreiden, over de almaar zorgwekkendere statistieken, bij monde van Boaz Paldi (chief creative officer, UNDP), Randi Stipes (chief marketing officer, The Weather Company), Derek Van Dam (meteoroloog, CNN), Nathalie Emmanuel (actrice en activiste) en Tania Bryer (verslaggeefster, CNBC International).

Maar bovenal is er Deon Gjoni, een ‘Weather Kid’ uit de gelijknamige campagne van de UN. Deon is een zelfverzekerde jonge tiener uit Tirana, legt ons in onberispelijk Engels het weatherkids.org project uit. Hij benadrukt dat er geen weg terug is, dat we allemaal dringend iets moeten en kunnen doen. De jongen vertelt over de campagne met ‘Weather Men’ van zijn eigen leeftijd: wie kan er immers beter over de wereld van morgen praten dan jongeren?
De uitgenodigde media waaronder CNN en CNBC die benadrukken dat ze hun rol zo goed mogelijk spelen, vinden dat het hun verantwoordelijkheid is om “regelmatig met cijfers en feiten te komen om te tonen dat de situatie verslechtert”. Dat zou naar verluidt de enige manier zijn om de vereiste mentaliteitswijziging te bewerkstelligen. En de laatste klimaatsceptici te overtuigen. Want die zijn er nog.

Katalysatoren voor verandering

Tenzij regimes, bedrijven of individuen weerstand bieden uit economische overwegingen? Think again: de klimaatschade neemt toe en kost elk jaar miljarden dollars, aldus Van Dam van CNN. En als het dan toch om budget gaat, ontdekt het publiek dat je weersvoorspellingen van zeer wisselende kwaliteit hebt. Die verontrustende stelling werd geïllustreerd aan de hand van twee tornadovoorspellingen in de Verenigde Staten: de ene heel duidelijk en precies inzake tijd en ruimte, de andere heel vaag, met alle gevolgen vandien. Eentje voor de rijken en eentje voor de rest.

“Dat moeten we allemaal veranderen, en AI kan ons daar ook veel bij helpen, door middel van machine learning. Eigenlijk moeten we onze inspanningen en onze technieken bundelen. Betere samenwerking op wereldwijde schaal”, zei Randi Stipes (Weather Company) daarover.

Observeren is één ding, maar preventieve actie is natuurlijk altijd beter. In dat opzicht is “wetenschap uiterst nuttig, maar kunst en reclame kunnen ook een rol spelen”, aldus Nathalie Emmanuel. Door middel van een soort 'neveneffect' is het mogelijk, en zelfs effectief, om nieuw gedrag aan te reiken. “We moeten de juiste attitudes en handelingen introduceren en consumenten voorlichten. Uiteindelijk is dat wat marketing en reclame altijd hebben willen doen, maar hier is het voor een goed doel. We zijn katalysatoren voor verandering bij de consument.

Bovendien kan duurzaamheid volgens sommigen ook een “concurrentievoordeel” worden. Dit hangt af van de merken en bedrijven die het tot een centrale doelstelling in hun ontwikkeling maken. Kortom, het komt erop aan klimaatverandering en de andere SDG's heel serieus te nemen, in woorden en daden.

Dit is niets nieuws, ook niet in Cannes. Maar dat overlaten aan jongeren, adverteerders en televisiezenders zal niet genoeg zijn. Onze levensstijl veranderen en een zekere soberheid introduceren zullen op korte termijn noodzakelijk worden. Maar misschien waren noch het moment noch de plek ideaal om degrowth aan te kaarten. Buiten viel ondertussen de regen met bakken uit de hemel. Nooit meegemaakt de afgelopen 25 jaar in Cannes.
Patou Nuytemans: “We komen met ideeën die de business helpen en die de wereld een beetje beter maken”
Als enige Belg in een van de awarding jury’s op de Cannes Lions dit jaar zetelde Patou Nuytemans (CEO Ogilvy EMEA) in het team dat de cases in Creative Strategy beoordeelde.

Alweer een intensieve maar unieke ervaring, aldus onze landgenote die nog steeds een grote voorliefde koestert voor strategie. Reden genoeg voor een gedeelde koffie en een fijn gesprek op de ochtend na haar laatste afmattende dag in de bunker. Hoe dat verliep lees je hier.
Valérie Morfitis (Unilever): "Een duidelijke en constante strategie is essentieel om creativiteit in de juiste richting te leiden"
Unilever stond in de kijker dit jaar in Cannes. De groep won niet alleen 35 Lions, maar kreeg ook de gegeerde titel van Creative Marketer of the Year. Dat was al de tweede keer!

MM vroeg Valérie Morfitis, global director media bij Unilever, naar de redenen voor dit meervoudige succes.

Je leest haar interview hier.
Makers aan de macht
Influencers hadden al wel een eigen categorie op de Lions – sinds 2018, om precies te zijn, het jaar waarin de Social & Influencers competitie boven de doopvont werd gehouden - en ook in de aangeboden talks waren ze almaar sterker vertegenwoordigd. Logisch, als je weet dat influencer marketing ook volgens de feiten in de lift zit (+13% in België, volgens het laatste Digital Report).

Dit jaar verwierven ze zelfs de status van volwaardige en afzonderlijke doelgroep, met een eigen track en een pas voor Creators die vier dagen lang toegang verleende tot het festival én de spiksplinternieuwe Creators Rooftop op het dak van het festivalpaleis, na onze geliefde pressroom wellicht de plek met het mooiste en meest fotogenieke uitzicht van Cannes.

De zone kwam er in samenwerking met het gespecialiseerde bureau Viral Nation dat ook mee voorzag in een cocktail van talks, events en netwerkmomenten. Op hun Instagram-pagina ontdek je een aantal sfeerbeelden om bij weg te dromen, via deze link deelde het bureau zijn voornaamste takeaways na afloop van het festival.
New Creators’ Showcase: the WOW effect
’t Is altijd een van de niet te missen events tijdens de Cannes-week geweest, de Saatchi & Saatchi New Creators' Showcase. En dat was ook dit jaar zo: net als gewoonlijk stelde de voorstelling de honderden festivalgangers die op elkaar gepakt zaten in de Lumière-zaal van het festivalpaleis niet teleur.

De 34ste editie van de Saatchi & Saatchi New Creators' Showcase vierde alweer het allerbeste in creativiteit, storytelling en visuele innovatie. Ze biedt opkomende makers aldus een wereldwijd platform: 45' ter illustratie van de creatieve kracht van aanstormend talent om de lat nog hoger te leggen.

Dit jaar krijgt een van de voor de reel geselecteerde makers dankzij een samenwerking met Channel 4 in het Verenigd Koninkrijk, bovendien een briefing en de middelen om een kortfilm te draaien voor een goed doel. Die zal uitgezonden worden op de organiserende zender en op alle digitale en sociale kanalen. De naam van deze gelukkige uitverkorene wordt binnenkort bekendgemaakt.

Last but not least krijgen alle geselecteerde creatieven ook de kans om samen te werken met het bureau waaraan de reel zijn naam dankt en zijn partners, met steun van klanten als John Lewis, Waitrose, EE en de British Heart Foundation.

Ontdek hier de 12 ongelooflijke kortfilms van de geselecteerde internationale talenten.
De vijf vaakst bekroonde campagnes van 2024
Van de 34 Grand Prix die dit jaar toegekend werden, zijn er vijf die zich extra onderscheidden door verschillende andere Leeuwen te winnen. Daarmee staan ze logischerwijze aan het hoofd van de rangschikking met vaakst bekroonde campagnes.

Je ontdekt ze hier.
Pieter Claeys en Roxane Schneider doen de tellers op hol slaan
Na de Grand Prix in Entertainment Lions For Sport in 2023 met het meermaals bekroonde 'Dreamcaster' voor Michelob Ultra zetten onze landgenoten Pieter Claeys en Roxane Schneider (associate creative directors bij FCB NY, hier op de foto naast Tom Theys, EVP global strategy bij FCB, links op de foto) hun zegetocht dit jaar verder met nog een GP, deze keer in Digital Craft.

Ontdek hier het gesprek over hun waanzinnige palmares.
Close Encounters
Net als elk jaar kon je overal op de Croisette en in het festivalpaleis onze vliegende reporter Wim Demyttenaere tegenkomen, altijd even vrolijk op zoek naar Belgische festivalgangers voor een kort video-interview. Je vindt het resultaat van zijn werk terug op onze Instagram-pagina.

Deze week zetten we onze veelvuldig bekroonde expat-landgenoten in de kijker. Je weet wel wie we bedoelen: Roxane Schneider en Pieter Claeys (FCB NY), net als Tom Theys (FCB Global) die weliswaar in eigen land woont maar het wereldwijde netwerk van zijn groep kent als z'n broekzak.

Archief / AWARDS