Fr

AWARDS

Arnaud Vilvoorde, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 2 Juni 2024

Arnaud Vilvoorde, door Fred Bouchar (MM)

Surrealisme zit Creative Belgium in de genen. Wie er vrijdag bij was op de CBA mocht dat alweer live ervaren: Asiat Park, de nieuwe venue voor de awardshow, was wat dat betreft bijzonder symbolisch. De hele omgeving leek zo weggelopen uit ‘Mad Max’, een indruk die nog versterkt werd door de kunstrookwolken aan de ingang. De lucht – waar zon, wolken en stortbuien in een onaflatende strijd om de overhand verwikkeld waren – maakte het helemaal af.
 
Sommige gasten hadden meteen last van heimwee naar de tot voor kort favoriete badstad van de doorgewinterde reclamejongens en -meisjes, net als naar de glamoureuze glitter van het Knokse casino. Daarvan bleef enkel de ongelooflijke zilveren kokerjurk van Miss CB Isabel over.
 
Maar wat maakt het uit? Sous le béton, la plage, toch? Onder impuls van hordes jong aanstormend creatief talent en hun feestelijke vibe waren we de franjes van de Magritte-zaal al snel vergeten.
 
“Dat is waar we weer naartoe moeten: de basis, een ruuwweg ruigere vorm, om een nog sterkere club te bouwen”, zei Arnaud Pitz in zijn speech die, zij het in een totaal andere stijl, niet hoefde onder te doen voor de ondertussen legendarische toespraken van zijn voorganger Jens Mortier. Mooi was trouwens dat de nieuwe voorzitter van Creative Belgium hulde bracht aan de veel te jong gestorven Daniel Schots, alvorens aan de eindeloze prijzenlitanie te beginnen. Wat dat betreft is er niets veranderd: er waren veel awards. Te veel, volgens sommigen.
 
Behalve in het geval van MM Agency of the Year FamousGrey, dat een dubbelslag sloeg door dezelfde titel bij CB te pakken. Zoals de Milky Way al aantoonde, bevestigden de CBA-juryleden dat kwantiteit hand in hand kan gaan met kwaliteit. Het onderscheidende kenmerk van Peter Ampe en zijn teams? Meaningful campagnes en het streven om echte communicatieplatforms voor hun klanten te creëren, zoals ze deden voor Volvo en Helan, beide winnaars in de categorie Long Term Creative Brand Platform.
 
Deze categorie stelde Luc Suykens, die was uitgenodigd om deze awards uit te reiken, in staat om de drie meest spraakmakende 'non profit' tandems van de afgelopen 15 jaar: VML - Child Focus, OVK - Happiness en natuurlijk Equal Pay Day – mortierbrigade in de schijnwerpers te plaatsen. De recentste campagne van de “meest gehate campagne door Damien Lemaire, waar anderen dol op zijn” kreeg de GP for Good. We zagen de UBA-CEO de hand van de brigadiers niet schudden, maar we hoorden hem als voorzitter van de Raad van Bestuur bij Unicef wel het werk voor Child Focus loven.
 
Over de creaties van de brigade en hun handlangers bij Czar willen we terloops nog even opmerken dat ze zowat de enigen zijn die nog met humor durven te komen. Alsof de race naar purpose de lachspieren van onze creatieven bevroren heeft.

Archief / AWARDS