Fr

AWARDS

Caroline Vervaeke (Effie Awards): "Effectiviteit en creativiteit zijn de twee grote pijlers van ons vak"

Zaterdag 17 Augustus 2024

Caroline Vervaeke (Effie Awards):

Caroline Vervaeke nam in mei de fakkel over van Lydia De Sloover aan het hoofd van de Effie Awards. Nu het jureringsproces begonnen is, vonden we dat een mooie gelegenheid om nader kennis te maken met deze doorgewinterde marketeer.

Je bent jurist van opleiding maar kunt wel een stevig parcours in de reclamesector voorleggen. Voor wie je pad nog niet gekruist heeft: wie is Caroline Vervaeke?

Ik heb inderdaad rechten gestudeerd, maar ook een opleiding aan Vlerick gevolgd. Na het behalen van mijn diploma ben ik in feite per toeval in de bureauwereld beland, op aanraden van wijlen Jan Callebaut (onder andere de medeoprichter van Censydiam en Callebaut & Co, nvdr). Ik was van plan er een zestal maanden te werken, maar ik ben uiteindelijk meer dan 20 jaar in de sector gebleven en heb in veel verschillende bureaus gewerkt, van heel strategische tot heel creatieve, in zowel internationale netwerken als Ogilvy als bij lokale structuren als Duval Guillaume. Het is dan ook een heel fijne setting, en ik heb vanaf de start geleerd om met campagnes altijd voor een Effie te gaan.

Omdat ik nu eenmaal marketeer ben in hart en nieren en communicatie een van de vele aspecten is binnen marketing, ben ik in 2008 als consultant beginnen te werken, om te beginnen voor The House of Marketing. Dat heeft mijn scope enorm verbreed, onder andere doordat ik veel met jonge marketeers kon samenwerken. Soms moest ik wel op de toppen van mijn tenen staan, want het was de periode van de almaar snellere digitalisering en de doorbraak van sociale media in marketing.

Na je consultancyjaren ging je de sector van marktonderzoek verkennen.

Klopt, bij Profacts. Ook die ervaring heeft mijn horizon verruimd en kon ik met een fijn team samenwerken. Vorig jaar heb ik beslist om na 35 jaar marketing te stoppen met het commerciële en om me te herscholen als erkend bemiddelaar, omdat alle skills die ik in de loop der jaren kon opbouwen daar samenkwamen. Hetzelfde geldt voor mijn huidige functie bij Effie: toen de kans zich aandiende om de functie van Lydia over te nemen als directeur, bleek die me op het lijf geschreven.

Hoe zijn je eerste maanden verlopen?

Voor Effie 2024 was alles al in gang gezet. Nu zijn we in de fase dat alles door de jury wordt beoordeeld. De 31 ingediende cases liggen nu ter beoordeling bij de 30 juryleden. Op 6 september komen we allemaal samen en worden de finalisten en de winnaars bepaald.

Maar om op je vraag te antwoorden, de overdracht is heel vlot verlopen. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik de afgelopen twee jaar in de jury zat, vroeger zelf cases ingediend heb en dus al wel vertrouwd was met heel wat aspecten.

En ook in mijn nieuwe functie zie ik bevestigd wat ik tijdens die jureringen leerde: Effie gaat echt over samenwerking, tussen bureaus, adverteerders en media. Als je kijkt naar de winnende cases van de afgelopen jaren, merk je dat wat ze gemeen hebben, een goede samenwerking is tussen alle partijen. We zijn allemaal complementair en delen hetzelfde doel: resultaat behalen hebben met de gevoerde campagnes.

Wat zijn de speerpunten in je visie?

Ik ben niet van plan een revolutie te ontketenen, omdat het werk goed gedaan geweest is. Ik wil wel meer aandacht besteden aan de jongere doelgroep: studenten en jonge marketeers. Dat kan bijvoorbeeld door meer samenwerkingen met universiteiten en hogescholen om de Effies, het summum van marketing in de kijker te zetten via alle content die we hebben.

Ik vind ook dat Effie de trends in marketing moet capteren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan duurzaamheid: dat aspect wordt alsmaar belangrijker, ook wat de communicatie betreft. Wat is de ecologische voetafdruk van campagnes? De mogelijkheid bestaat al om dat aspect te verwerken in de case, maar wordt weining of niet benut. In de toekomst moeten we het duurzaamheidsverhaal uitgebreider aan bod laten komen, zodat het ook opgepikt wordt. Een ander onderwerp dat me na aan het hart ligt, is alles wat met data en analytics te maken heeft. Dat is een heel belangrijke pijler die naar mijn gevoel te weinig aandacht krijgt in de cases en bij de jurering: hoe worden de data vanuit bedrijven, vanuit sales, vanuit CRM, …. benut om tot een sterk merkverhaal met resultaat te komen? Dat is een punt dat we beter moeten integreren in de Effie Awards.

Op 3 oktober worden de gegeerde Effie Awards uitgereikt. Verandert er iets aan het event?

Ja. Om te beginnen hebben we gekozen voor een andere locatie. Het event vindt nu plaats in de Proximus-lounge in Evere. Dat is een ander type gebouw, met veel meer ruimte om te netwerken en dat is toch wel een belangrijk gegeven die avond.

De ceremonie wordt net als eerdere jaren voorafgegaan door het Effie Effectiveness Forum voor de presentatie van de cases, live in het auditorium ter plaatse en online. Iedereen is welkom is en kan achteraf vragen stellen.

We starten dan het Gala met een receptie beneden in de lounge, gevolgd door een dynamische ceremonie in het auditorium. Daarna nodigen we de gasten uit voor een eersteklas walking diner beneden, gevolgd door een dj-set. Want ja, er mag gevierd worden en dus gaan we een feestje bouwen.

Hoe zit het met de jury van dit jaar?

Die wordt net als vorig jaar voorgezeten door Aude Mayence (Delhaize), met Els Thielemans (EssenceMediacom) als vicevoorzitter. Doordat het reglement voorziet dat juryleden na drie jaar vervangen worden, hebben we nu nogal wat nieuwkomers. Dat is fijn omdat er dus meer bedrijven betrokken worden, maar natuurlijk zijn ze minder gerodeerd. Maar dat zal niet lang duren.

Laatste vraag. Vorige week kondigde Ascential, dat onder andere de Cannes Lions organiseert, de overname van de Effies aan. Hoe kijk je daar als kersverse directrice naar?

Het is de logica zelve. Effectiviteit en creativiteit zijn de twee grote pijlers van ons vak: iedereen weet dat er geen creativiteit kan bestaan zonder effectiviteit; anderzijds kan een campagne enkel effectief zijn als ze ook creatief is. Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

De overname is dus goed nieuws, want ze zal opportuniteiten creëren, omdat beide spelers heel veel content en knowhow hebben die ze kunnen benutten en verbinden. Maar in de praktijk zal er niet meteen veel veranderen. Wel is het wellicht de start van een nieuwe periode met nieuwe ideeën en evenementen waar we allemaal beter van worden.

Archief / AWARDS