Fr

AWARDS

Effie Belgium: nieuw in 2025

Maandag 17 Februari 2025

Effie Belgium: nieuw in 2025

Met een jury nog steeds onder voorzitterschap van Aude Mayence (Delhaize) – verder bestaande uit Els Thielemans (EssenceMediacom) als VP en 28 experts van de ACC, UMA en UBA – zullen de Effie Awards 2025 een aantal veranderingen doorvoeren in de verschillende categorieën, met onder andere de introductie van de Branded Customer Experience.
 
Hiermee worden campagnes bekroond die vertrouwen op interactie met een specifiek publiek om hun doelstellingen te bereiken. “Het kan gaan om een demonstratie van een nieuw product, een pop-up of een nieuw retail concept in een fysieke winkel. Het kan ook een nieuwe game, een VR-ervaring of een interactieve/immersieve video zijn die een nieuw product of de vernieuwde persoonlijkheid van een merk effectief toont”, leggen de organisatoren uit.
 
Daarnaast heet de categorie ‘Gedragscampagne op korte termijn’ voortaan ‘Timely Opportunity’: ze verwijst naar activeringscampagnes die maximaal vier maanden duren met dossiers die illustreren hoe het merk of het product/de dienst is gepromoot om een onmiddellijke, meetbare, onverwachte en onconventionele impact te creëren.
 
‘Sustained Success’ is dan weer de nieuwe naam voor de categorie ‘Gedragscampagne op lange termijn’: die categorie groepeert campagnes die gedurende minstens drie jaar aanhoudend succes hebben geboekt, met een aantoonbare stijging van de commerciële resultaten.
 
Dit jaar moeten de inzendingen in een specifieke categorie worden ingediend. Naast de bovengenoemde categorieën zijn dit ‘Merk/imago campagne’, ‘Maatschappelijke impact – positive change’, ‘Succesvolle introductie’ en ‘Small is beautiful’.
 
Omdat de organisatoren vorig jaar betreurden dat er te weinig aandacht was voor het duurzame karakter van de campagnes, komen ze met nog een andere innovatie: de ‘CommToZero Mention of Excellence’ om de inzending te belonen die aantoont dat de behaalde resultaten het resultaat zijn van inspanningen op het vlak van duurzaamheid.
 
Effie Belgium verwelkomt met BMW trouwens een nieuwe sponsor buiten de sector, naast de Nationale Loterij en geniet binnen de sector de steun van Var, DPG Media, Kantar en MM.
 
Dossiers voor Effie 2025 kunnen worden ingeschreven tot 25 april, met een indieningstermijn voor de dossiers die afloopt op 6 juni. Het Effie Effectiveness Forum en de prijsuitreiking vinden plaats op 9 oktober. Informatie en registratie hier.

Archief / AWARDS