Fr

AWARDS

Nancy Delhalle (Serviceplan): "Dankzij Best Brands houden we de vinger aan de pols van de consumenten"

Zondag 7 April 2024

Nancy Delhalle (Serviceplan):

Tijdens de negende editie van de Best Brands Awards van Serviceplan Group Belux en Gfk werden talrijke winnaars bekroond in 20 categorieën tijdens een event in Docks dat ondertussen uitgegroeid is tot een ‘must be’ bij marketeers en bijgewoond werd door 250 gasten.

Ter herinnering, de methodologie is gebaseerd op twee factoren: share of soul en share of wallet, dus enerzijds de resultaten van een enquête die GfK België in oktober en november 2023 uitvoerde bij 4525 respondenten en anderzijds een compilatie van bepaalde data over het zakelijk gewicht van de merken in kwestie. De rangschikking die daaruit voortvloeit, verschilt al naargelang de categorie en levert jaar na jaar andere en soms verrassende resultaten op.

Terwijl België binnenkort zijn tiende editie publiceert, gaat de studie op sommige markten al meer dan 20 jaar terug; het was oorspronkelijk een internationale tool, gecreëerd door het Duitse hoofdkantoor van Serviceplan.

In het gezelschap van Nancy Delhalle (Chief Operations Officer, Serviceplan Group Belux) doken we in de Best Brands 2024.

Omvat deze editie fundamentele veranderingen?

Naast de verkenning van nieuwe sectoren, zoals Best Stationary Brands, of de opsplitsing van andere sectoren zoals Best Food Brands, onderverdeeld in Sweet en Savoury Snacks, is een van de belangrijkste veranderingen in deze editie de toevoeging van het begrip Momentum, dat je kunt samenvatten als Best Dynamic Brands.

Concreet deden de 300 merken die zijn opgenomen in het onderzoek van 2024 niet alleen een gooi naar de beste plaatsen in hun respectieve sectoren, maar kwamen ze ook in aanmerking voor de titel in de categorie ‘Best Momentum’. Voor deze speciale prijs werden merken die toonden dat ze ook in moeilijke marktomstandigheden een sterk momentum konden genereren (en zo hun veerkracht bewezen) beoordeeld op basis van de volgende drie parameters: omzet- en marktaandeelevolutie, en wendbare/innovatieve positionering.

Het merk dat de Belgische consumenten als het meest dynamische beschouwden is dit jaar Lab9, een Apple-dealer die onlangs fuseerde met zijn concurrent.

Welke algemene trends onderscheid je met betrekking tot de grote winnaars?

Een aantal merken zoals Samsung, Colruyt, Gardena, HP, Martini, Miele, Philips en Royal Canin, bevestigde hun leiderschap.
Lay's pakte de eerste plaats in ‘Best Product Brands’ over alle sectoren heen en onttroonde aldus Samsung, dat naar de tweede plaats zakte. Coca-Cola, ook een vaste waarde op het Best of the Best-podium, staat dit jaar op de achtste plaats, drie plaatsen lager dan in 2023, met een lager Share of Soul dan in eerdere edities.

In de categorie auto's stak Mercedes-Benz Volkswagen voorbij; dat merk valt daarmee van het podium. Mercedes-Benz presteert beter dan zijn concurrenten met een hogere Share of Soul. BMW is tweede met een hogere Share of Wallet, maar een lagere Share of Soul. Tot slot eist Toyota de derde plaats op in de sector en bij de Best Momentum Brands.

Wat voor verrassingen had deze editie in petto?

Zoals elk jaar zien we bij de Best Brands Awards 2024 een aantal challengers of gamechangers opduiken. Nieuwkomer Dyson veroverde niet alleen de eerste plaats in de categorie Best Comfort Appliances Brands, maar ook de tweede plaats in de categorie Best Momentum Brands. Bret's, een onafhankelijk chipsmerk uit Frankrijk, wist giganten als Doritos en Pringles van de troon te stoten, wat het indrukwekkende potentieel van kleinere spelers illustreert. Edgard & Cooper doorbrak de hegemonie van de Mars Petcare-merken, terwijl Spa & Fruits Ice Tea verving op het podium van de Best Soft & Fruits Brands. Hetzelfde geldt voor Evian versus Chaudfontaine op het podium van de Best Water Brands. CoolBlue, een pure player en nieuwkomer in de top 3 van Beste Retail Hi-Fi Electro Brands, droeg dan weer bij aan de vastgestelde dynamische veranderingen door voor het eerst de eerste plaats te veroveren.

Hoe kunnen jullie als communicatiegroep de geloofwaardigheid van de tool beheren?

Het Best Brands-consumentenonderzoek wordt uitgevoerd door GfK zonder tussenkomst van Serviceplan. Er is dus geen sprake van vooringenomenheid of favoritisme, dat kunnen we 100% garanderen. Best Brands is de enige prijs in onze sector die uitsluitend door consumenten wordt toegekend en net daarom is hij zo interessant voor adverteerders.

En het is duidelijk dat dit onderzoek niet alleen jullie klanten dient.

Dat klopt. Bij ons House of Communication hebben we ongeveer 80 merken in portefeuille, waarvan de meeste niet zijn opgenomen in het Best Brands-onderzoek dat elk jaar meer dan 300 merken analyseert. Maar de studie levert ons een schat aan inzichten op over sectoren, over merken die klant bij ons zijn of hun concurrenten. Best Brands is dus op elk niveau zeer relevant en stelt ons in staat om de vinger aan de pols van de consument te houden.

Volgend jaar vieren jullie de tiende editie van de Belgische studie. Speciale plannen?

Nu crisissen de norm worden, getuigen de genomineerden van de Best Brands Awards van de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van de favoriete merken bij de Belgen. Deze erkenning onderstreept hun opmerkelijke vermogen om te innoveren en relevant te blijven in een tijdperk van voortdurende verandering. En om je vraag te beantwoorden: ja, we willen graag innoveren voor de tiende Belgische editie, zeker omdat het afgelopen decennium heel bijzonder was voor merken en hun consumenten, en er is zeker ruimte om Best Brands nog relevanter te maken.

Archief / AWARDS