Fr

INTELLIGENCE

Kantar onthult 10 marketingtrends voor 2025

Woensdag 6 November 2024

Kantar onthult 10 marketingtrends voor 2025

In de aanloop naar volgend jaar en om marketeers in staat te stellen zich goed voor te bereiden op de onmiddellijke toekomst, distilleerde Kantar tien marketingtrends voor 2025. Dat deed het op basis van wereldwijd verzamelde insights.

Op zich komen de uitgelichte trends niet als een verrassing, maar ze schetsen wel een behoorlijk volledig beeld van de hoofdkenmerken van de marketingcontext.

Om te beginnen wijst het instituut op de onmiskenbare doorbraak van total video, wat marketeers verplicht na te denken over de juiste videomix voor hun merk en doelstellingen.

Twee: merken moeten aandacht verdienen door op te vallen om effectief te zijn. Advertenties op sociale media worden op dat punt geconfronteerd met een aanzienlijke daling van de aandacht die ze genereren. Werk aan de winkel dus, met behulp van creatieve innovatie.

Uiteraard komt ook GenAI aan bod en de toenemende nood aan transparantie, meer bepaald wat betreft de herkomst van data bij het uitrollen van GenAI. Dat belet niet dat marketeers almaar positiever staan tegenover de mogelijkheden van AI, meer bepaald met betrekking tot de creatie van advertenties.

Ten vierde groeit het bewustzijn dat duurzaamheid en marketing moeten vervloeien en dat ze aldus kunnen bijdragen tot betere businessresultaten.

Er is ook aandacht voor de rol en de waarde van de creator economy die tegen 2027 wereldwijd een bedrag van zo’n 480 miljard dollar zou gaan vertegenwoordigen.

Inclusie wordt daarnaast een verplichting, aangezien zo’n 80% van de consumenten het laat doorwegen in hun aankoopbeslissingen.

Het rapport focus ook op de impact van de vertragende bevolkingsgroei. Zo slinkt weliswaar het potentiële aantal extra consumenten, maar kan het makkelijker worden om marktaandeel te behouden. Natuurlijk valt ook het woord innovatie om nieuwe toepassingen van producten te vinden, bijvoorbeeld.

Retail media en de evolutie naar full-funnel en omnichannel marketing die ze doormaken zijn ook een hot topic, al helemaal als je weet dat 41% van de marketeers van plan is hun totale bestedingen in retail media te verhogen in 2025.

Het rapport besluit met te wijzen op de rol van livestreaming in social commerce.

Ontdek alle details hier.

Archief / INTELLIGENCE