Fr

BLUE

Net Credibility Score & Transition Tracker: onmisbare tools voor duurzame verandering

Donderdag 31 Oktober 2024

Net Credibility Score & Transition Tracker: onmisbare tools voor duurzame verandering

Duurzame campagnes zijn niet alleen beter voor mens en planeet, ze leiden ook tot sterkere businessresultaten. Daarom bouwt Bubka al vier jaar aan een effectieve toolkit voor adverteerders en bureaus om verantwoorde groei te genereren. Veel inspanningen blijven echter kampen met een geloofwaardigheidsprobleem en dat staat fundamentele gedragsverandering in de weg. Enter de Net Credibility Score, de nieuwe currency in responsible advertising. Tekst en uitleg door strategy director Wim Vermeulen en sr. brand & sustainability strategist Inez Schoenaers die er een heus boek aan wijdde.

Bij Bubka voeren jullie in samenwerking met professor Gino Verleye al vier jaar onderzoek naar duurzamere reclame om verantwoorde groei mogelijk te maken. Dat leidde tot het Responsible Growth Model dat uitgebreid werd met een nieuwe tool.
Wim Vermeulen: Klopt. Bijna elk bedrijf ondergaat een duurzame transitie, wat zowel interne als externe fricties met zich meebrengt. Vanuit onze voortrekkerspositie onderzoeken we waar deze fricties zich voordoen en hoe we kunnen helpen ze weg te nemen. Om de interne fricties beter in kaart te brengen, hebben we de Transition Tracker ontwikkeld. Dit is een tool die duurzaamheidsteams helpt te begrijpen hoe hun transitieplannen op de werkvloer worden ervaren.
Een andere frictie, en die kennen we al een tijdje, is de geloofwaardheid van de duurzame merkcommunicatie bij de consument. Die is essentieel om tot gedragsverandering te leiden en is vandaag ook een competitief voordeel.

Inez Schoenaers: Daarom hebben we een tool uitgewerkt die de geloofwaardigheid meet: de Net Credibility Score. We hebben ons daarbij gebaseerd op het principe van de Net Promotion Score dat iedereen wel kent en nagedacht over hoe je dat kunt toepassen op geloofwaardigheid. Als je de positieve en negatieve perceptie van een campagne verrekent, kom je ook tot een netto score. Dat maakt het mogelijk om een globaal beeld te creëren en het levert een heel simpel toepasbare metric die op een eenvoudige manier te interpreteren is.

De metric omschrijft zichzelf als de nieuwe currency voor verantwoorde reclame en groei. Hoe zit hij in elkaar?

Inez: We hebben 369 campagnes onderzocht om te zien of ze geloofwaardig waren of niet. Dat deden we aan de hand van vijf drivers die geloofwaardigheid aansturen. Wordt je campagne gezien als eerlijk? Wordt je bedrijf gezien als een bedrijf dat het meent? Brengt het een gevoel dat het dringend is? Sluit de campagne aan bij de waarden van de consument? Worden er genoeg proofpoints en details gegeven, zodat het duidelijk is? Met deze parameters kun je prioriteiten stellen in wat er aan je campagnes moet worden aangepast? De NCS kan positief of negatief zijn, waarbij 0 neutraal is. Alles erboven betekent dat meer mensen de campagne wel geloven dan niet, op een schaal van -100 tot +100.

Hoe kan de NCS in de praktijk toegepast worden?

Inez: We hebben verschillende toepassingsmogelijkheden. Zo kunnen we campagneconcepten op voorhand testen op basis van de NCS, alvorens ze uitgewerkt worden, zodat ze alsnog aangepast kunnen worden. We kunnen campagnes ook net voor of net na de looptijd testen of ze aftoetsen tegenover een industry benchmark. Daarnaast geven we ook workshops op basis van case studies en we kunnen we aan de hand van de NCS-metric de gepercipieerde geloofwaardigheid meten van een bedrijf in het algemeen.

De geloofwaardigheid van je communicatie stuurt zowel de motivatie van consumenten om te kiezen voor het duurzame alternatief als de keuze van het merk. Met ons onderzoek zijn we erin geslaagd dat effect zelfs te becijferen: geloofwaardigheid stuurt 62% van de consumtenmotivatie aan en 32% van de brand consideration. Merken met een sterke NCS, en dat zijn er maar een handvol, motiveren consumenten dus veel meer om duurzaam én voor hen te kiezen dan hun concurrenten. Een sterke NCS is vandaag dus een competitief voordeel. En in sommige markten is het verschil tussen de hoogste en de laagste NCS heel groot.
 
Wat is de volgende stap in jullie strategie?

Wim: Het is belangrijk dat meer merken weten wat de waarde is van NCS en in welke mate het een competitief voordeel kan inhouden voor hen. Om die reden praten we met een aantal partijen in Nederland en UK om daar ook NCS mee te helpen introduceren.

Archief / BLUE