Fr

CREATIONS

Het perfecte kerstgeschenk van John Lewis: twee minuten puur geluk

Donderdag 14 November 2024

Het perfecte kerstgeschenk van John Lewis: twee minuten puur geluk

Het is natuurlijk het creatieve evenement van de week. In het Verenigd Koninkrijk lanceerde John Lewis zijn traditionele (en langverwachte) kerstfilm voor 2024. Die is het werk van Saatchi & Saatchi.

‘The Gifting Hour’ duurt 120’’ en vormt het nieuwste deel in een trilogie die vorige maand begon met ‘The Window’ en, meer recentelijk, ‘Give Knowingly’. De film werd (meesterlijk) geregisseerd door François Rousselet, in een productie van Riff Raff (met Electric Theatre Collective voor de postproductie). Hij werd deels gedraaid in de John Lewis-winkel in Oxford Circus in Londen.
Tegen de achtergrond van de stem van Richard Ashcroft (The Verve) en het nummer ‘Sonnet’ ontdekken we het verhaal van Sally, op zoek naar een last-minute cadeau voor haar zus. Vlak voordat de winkel sluit, wordt ze als het ware opgeslokt door een kledingvitrine en belandt ze op de zolder van haar ouderlijk huis voor een dromerige, nostalgische reis door haar verleden...

In Campaign legt Franki Goodwin, CCO van Saatchi & Saatchi, uit dat het niet de bedoeling was om het zoveelste kerstverhaal te maken, maar om de aandacht te richten op de klanten van John Lewis, de relaties die ze met elkaar hebben en hun band met de winkel. Wat niet belet dat de spot wel degelijk een dosis kerstmagie uitdraagt.

De release van de film gaat gepaard met een activatie waarbij platenmaatschappij BMG en Richard Ashcroft betrokken zijn: via TikTok en de hashtag #My Sonnert lanceert John Lewis een wedstrijd die muzikanten uitdaagt hun eigen remake van het nummer van The Verve te maken. De beste inzending wordt opgenomen en op tv uitgezonden op kerstdag. Het nummer wordt ook uitgebracht en de opbrengst wordt doorgestort naar de vzw Building Happier Futures.

Archief / CREATIONS