Fr

INTELLIGENCE

CIM Audio Time: Belgen luisteren elke dag 4,5u radio

Dinsdag 28 Januari 2025

CIM Audio Time: Belgen luisteren elke dag 4,5u radio

Tijdens een seminarie georganiseerd door VIA presenteerden twee CIM-experts, Joëlle Defossez en Mathias Maesschalck, tijdens een webinar georganiseerd door VIA de resultaten van de vierde CIM Audio Time-studie.
 
Die zijn gebaseerd op een field die door Ipsos gevoerd werd van oktober tot december 2024 en in totaal 4.009 Belgen tussen 12 en 74 jaar bevroeg. De resultaten tonen aan welke types audio het populairst zijn, hoe streamingdiensten, podcasting en DAB evolueerden, maar ook welke toestellen mensen gebruiken om audio te luisteren en waar ze dat doen.
 
Vergeleken met de vorige CIM Audio Time studie daalde de totale audioconsumptie in België licht met 2%, tot een nog altijd begerenswaardige 270 minuten per dag.
Zoals verwacht neemt live radio de meeste luistertijd voor zijn rekening (63%). Streamingdiensten groeien door van 17% naar 20%, terwijl muziek via videoplatformen zoals YouTube stabiel blijft op 10%. Persoonlijke muziek, gekocht of gedownload bijvoorbeeld, blijft verder afnemen en is nog goed voor 3% van de audioconsumptie.
 
Als we specifiek het live luisteren onder de loep nemen, dan valt op dat het aandeel van FM-radio voor het eerst minder dan de helft van de live consumptie vertegenwoordigt (49%). DAB toont een duidelijke stijging tot 26% (vorig jaar 23% en twee jaar geleden 21%). Ook digitaal radio luisteren via apps, websites of radioplatformen wint aan belang en is nu goed voor bijna 15% van de live luistertijd.
 
Luisteren naar audio op een conventionele radio of autoradio blijft aan belang inboeten, maar is nog steeds goed voor 43% van de luistertijd (45% vorig jaar). Het aandeel van smartphones, computers en smart speakers blijft stabiel op 35%. Tegelijk stijgt luisteren via een tv-toestel, van 9% naar 12%.
 
De meeste audioconsumptie vindt thuis plaats (58%), gevolgd door luisteren op het werk of op school (20%) en onderweg (15%).
 
De CIM-studie toont ook significante verschillen tussen de twee landsgedeelten: Vlaanderen, de grootste consument van audio content, besteedt bijvoorbeeld 190’ van zijn luistertijd aan live radio, tegenover 146’ in Franstalig België dat vaker de voorkeur geeft aan gratis streaming en videoplatforms.
 
Ter afsluiting presenteerde Thierry Mars, director of radio bij egta, nog een aantal internationale trends in audio.
 
Beluister het opnieuw hier.

Archief / INTELLIGENCE