Fr

ASSOCIATIONS

CIM stapt in Audience Measurement Coalition

Dinsdag 28 Januari 2025

CIM stapt in Audience Measurement Coalition

Europese Joint Industry Committees (JIC's) waaronder het Belgische Centrum voor Informatie over de Media (CIM), Media Owner Committees (MOC's) en professionele onderzoeksbedrijven hebben aangekondigd dat ze zich zullen verenigen in de Audience Measurement Coalition (AMC).
 
De AMC zal dienen als de enige spreekbuis naar Europese regelgevers met betrekking tot alle beleidskwesties inzake audience measurement en dat in de context van de goedkeuring van de European Media Freedom Act (EMFA). Deze wetgeving trad op 7 mei 2024 in werking en is de eerste in zijn soort die bereiksmetingen als onderwerp heeft. De nieuwe regels zijn volledig van toepassing vanaf 8 augustus 2025.
 
Voordat het AMC officieel werd opgericht, begon het in 2017 als een ad-hoc coalitie om professionele standaarden voor audience measurement in Europa vast te stellen en te handhaven. De oprichtende leden van de AMC zijn Médiamétrie (Frankrijk), ARMA (Roemenië) en MMS (Zweden), die allemaal JIC's zijn, en onderzoeksbedrijven Nielsen, Kantar Media en GfK. Andere leden zijn AGF – Videoforschung GmbH (Duitsland), CIM (België), Danske Medier Research (Denemarken), Finnpanel (Finland), Mediapulse AG für Medienforschung (Zwitserland), NMO (Nederland), Norwegian MOC (Noorwegen), WEMF (Zwitserland), TAM Ireland, Comscore, Gemius en Ipsos.

Archief / ASSOCIATIONS