Fr

INTELLIGENCE

Marketing en duurzaamheid: hoge verwachtingen, maar veel wantrouwen

Donderdag 2 December 2021

Marketing en duurzaamheid: hoge verwachtingen, maar veel wantrouwen

Zopas publiceerden Wim Vermeulen (Bubka) en professor Gino Verleyen (UGent) in samenwerking met Ipsos een onderzoek naar de verwachtingen en perceptie inzake marketing en duurzaamheid. Volgens de resultaten van het onderzoek bepaalt duurzaamheid voor 55 % van de consumenten mee de keuze voor een merk – ook al worden duurzame producten als duurder gepercipieerd door 56 %.
 
83% van de Belgen wil dat bedrijven de duurzame transitie in handen nemen, bij gebrek aan vertrouwen in de overheid. Meer dan de helft (54 %) vraagt bedrijven om hen te helpen om duurzamer te leven.

Tegelijk vindt 81% dat bedrijven te weinig doen op klimaatvlak. Slechts 6,4 % van de Belgen gelooft dat bedrijven de waarheid spreken als ze het hebben over hun duurzaamheidsinspanningen en wat ze doen voor het klimaat. Bovendien vertoont 59% van reclamecampagnes volgens de respondenten een of meerdere kenmerken van greenwashing. Amper 9,7% van de reclamecampagnes rond duurzaamheid wordt geloofd. Wat ook opvalt is dat sommige bedrijven met een campagne in de top 10 van de meest geloofwaardige én – met een andere campagne – in de top 10 van de minst geloofwaardige spots staan.

Het onderzoek ging ook op zoek naar wat duurzame campagnes wel geloofwaardig maakt. Wim Vermeulen: “Eerlijkheid is de belangrijkste factor. In reclame zijn we gewoon om de realiteit iets mooier voor te stellen dan ze is. In een duurzame context wordt dit niet meer getolereerd. De consument zoekt ook naar engagement van het bedrijf. Dat hangt samen met de vraag om de leiding te nemen in de duurzame transitie. Hoe groter het engagement, hoe groter de geloofwaardigheid. Het tonen dat je de sense of urgency begrepen hebt is ook belangrijk. De consument weet dat er dringend actie nodig is en dat we die niet kunnen uitstellen tot 2030 of 2050. Welke actie je neemt als bedrijf telt eveneens. De consument verwacht shared value: actie waarvan alle partijen beter worden, niet alleen het bedrijf. En tot slot zoekt de consument naar details: waarom is een product duurzaam, wat wil 91% plant-based precies zeggen en waarom is dat goed etc. Hoe meer details je kan geven, hoe geloofwaardiger de belofte wordt.”

Archief / INTELLIGENCE