Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: 37% in digital, groei is zowat algemeen

Zaterdag 19 Oktober 2024

Seen from Space: 37% in digital, groei is zowat algemeen

De UMA publiceerde zopas zijn Digital Benchmark voor de eerste helft van 2024. Het document bundelt de bijdragen van de verschillende UMA-bureaus en vijf andere niet-aangesloten bureaus. Hun verklaringen betreffen de netto mediabestedingen die zij gepland hebben, exclusief technische kosten en vergoedingen.

Elk deelnemend bureau vulde een tabel in met de 44 productsectoren bepaald door de UMA, een herindeling van een Nielsen Ad Intel segmentatie, met daarin de totale investeringen van de betrokken adverteerders en merken van deze groepen in verschillende categorieën van digitale formaten: Paid Social, SEA, Display, Online Video en ‘Other Digital’. De op deze manier verzamelde informatie is volledig voor de bestudeerde perimeter die echter zelf niet volledig is: inhouse aankopen door adverteerders en de ‘long tail’ worden bijvoorbeeld buiten beschouwing gelaten.

Een van de belangrijkste bevindingen uit de benchmark is dat het aandeel van de budgetten dat aan digitale kanalen wordt besteed in de eerste helft van 2024 steeg tot 37%, vergeleken met 34% voor dezelfde periode een jaar eerder.
Onze grafieken geven een gedetailleerd overzicht van het gedrag van elk van de 43 sectoren die actief waren tijdens de eerste helft van 2024. Ze tonen hun belang in de totale digitale markt, het aandeel van hun crossmediale budgetten dat wordt besteed aan de verschillende digitale kanalen en tot slot de index die is berekend voor de verandering in hun digitale toewijzing ten opzichte van de eerste helft van 2023.

Het aandeel van het budget dat aan digital wordt besteed, kan worden vergeleken met het gemiddelde voor alle sectoren van 37%, en de evolutie van elke categorie kan worden vergeleken met een algemene index van 109. Een zeer grote meerderheid - 35 van de 43 - van de sectoren heeft het aandeel van digital in hun investeringen verhoogd, soms zelfs aanzienlijk. In feite hebben slechts acht productcategorieën hun toewijzing aan digitale media verlaagd, waaronder de auto-industrie, toch een van de grootste investeerders.

In het algemeen waren de meest extreme veranderingen vast te stellen bij kleinere productcategorieën: de sectoren in de top 5 varieerden van -15% tot +22%.

Oplettende lezers zullen opmerken dat 37% in digital overeenstemt met het percentage voor heel 2023 in de gezamenlijke UMA-UBA barometer. De bureaus van de UMA-studie en hun partners hebben deze proportie dus geëvenaard in het eerste semester van 2024 en het is niet uitgesloten dat we binnen de ruimere perimeter (met de UBA dus) dit jaar bijna aan 40% zitten.

Archief / INTELLIGENCE