Fr

AGENCIES

Maarten Vanthemsche (BBDO): op naar groei en new business

Zondag 20 Oktober 2024

Maarten Vanthemsche (BBDO): op naar groei en new business

Enkele maanden na de lancering van Omnicom Advertising Group (OAG), de overkoepelende structuur boven TBWA, BBDO en DDB die in België onder leiding staat van Kris Govaerts en Bert Denis, meldt de groep een nieuwe herstructurering. Die leidt onder andere tot de verdwijning van het merk DDB uit het Belgische bureaulandschap.
 
DVLR DDB wordt aldus geïntegreerd in de gehele BBDO-structuur die voortaan enkel nog onder die naam actief is en dus ook zijn naam geeft aan Think BBDO en darwin.
 
Het nieuwe BBDO Belgium staat onder leiding van Maarten Vanthemsche, met aan zijn zijde Kwint De Meyer en Johan Roelandt als chief creative officers, chief strategy officer Sofie Verstreken en chief operations Patrick Clymans.
 
Een gesprek met de CEO en Johan Roelandt.
 
Werd deze hergroepering onder de naam BBDO internationaal opgelegd?
 
Maarten Vanthemsche: Neen. Dit is een 100% lokale strategie.
 
Negen maanden geleden vroeg Omnicom aan Kris Govaerts en Bert Denis om de leiding te nemen over de BBDO Group en een van de eerste beslissingen die ze namen, was de integratie van DVLR DDB, waar ik strategy director was. Doelstelling was de business te stabiliseren, maar ook om een gezonde dosis positiviteit binnen te brengen, bij het management, de teams en de klanten.
 
Na verloop van tijd werden verschillende scenario's overwogen, maar uiteindelijk zagen we in dat de beste strategie erin bestond al het talent onder dezelfde naam samen te brengen, of het nu van BBDO, Darwin, Think BBDO of DVLR DDB kwam.
 
Dit vertienvoudigt onze slagkracht, door de creatieve ‘grinta’ van DVLR DDB te injecteren in de strategische firepower van BBDO. Volgens dezelfde redenering maakten we van de gelegenheid gebruik om de managementstructuur te vereenvoudigen en te verduidelijken.
Johan Roelandt: DVLR DDB bestond toen nog maar pas en de integratie was nog niet rond. Op dat moment had de BBDO Group drie kleine creatieve bureaus – als je Darwin meetelt - en na rijp beraad kwamen we tot de conclusie dat het de beste optie was om volop in te zetten op deze cultuur van ‘kleine creatieve bureaus’, op menselijke schaal, waar het management niet bang is om zijn handen vuil te maken, en dit te combineren met de grootsheid van het merk BBDO, met al zijn specialiteiten en expertise, te beginnen met zijn strategische kracht.
Is het niet triest om een prestigieus merk als DDB te zien verdwijnen?
 
Maarten Vanthemsche: Ik moet toegeven dat ik er emotioneel van werd. Ik heb vijf jaar voor dat bureau gewerkt, op verschillende sleutelfuncties, maar we moesten de feiten onder ogen zien: in België was het merk BBDO veel sterker verankerd en prestigieuzer dan DDB dat vandaag veel meer creatieve uitstraling en erkenning geniet op internationaal niveau. Het was dus vooral een puur logische en pragmatische beslissing.
 
Binnen BBDO was darwin opgericht om concurrerende budgetten te kunnen beheren. Gaan jullie nu niet je speelruimte beperken op het vlak van new business?
 
De voornaamste doelstelling is groei en new business, daar bestaat geen twijfel over.
 
Wat de conflicterende budgetten betreft, is het allemaal een kwestie van gezond verstand en onderhandelingen. Natuurlijk zal een zeer grote adverteerder altijd de nodige slagkracht hebben om te eisen dat een bureau ‘geprivatiseerd’ wordt, maar in het algemeen zijn we voorstander van dialoog. De vraag is hoe we van ‘conflictdenken’ kunnen evolueren naar ‘vertrouwelijk denken’? Een adverteerder garanderen dat er een zekere maturiteit in onze manier van werken zit, die hun business en hun gegevens volledig beschermt.
 
Sneuvelen er banen door de herstructurering?
 
Het is duidelijk dat de afgelopen maanden in dat opzicht niet altijd gemakkelijk waren: de rentabiliteit van het bureau stond onder druk en we hebben een paar mensen moeten laten gaan, maar nu zijn we weer helemaal klaar om te streven naar groei, met de juiste mensen op de juiste plaats.
 
Johan Roelandt: BBDO heeft vandaag 110 mensen in dienst, onder wie ongeveer veertig creatieven in de breedste zin van het woord. We hebben acht teams met een goede mix van juniors en seniors en – wat ik een heel goede aak vind - veel designers die ik persoonlijk beschouw als volwaardige creatieven. Want een goed idee dat slecht wordt uitgevoerd, is gewoon een slecht idee...
 
Misschien val ik in herhaling, maar DVLR DDB had meer creatieven dan strategen en, onvermijdelijk, een mentaliteit en cultuur die meer creatief dan strategisch waren. Bij BBDO was dat precies andersom. Net deze combinatie maakt het interessant en ik denk echt dat de markt net daaraan behoefte heeft: een groot bureau en de spirit annex cultuur van een kleine structuur.
 
Jullie behouden de kantoren van DVLR in Antwerpen. Welke rol zal deze structuur spelen in de nieuwe configuratie en hoe gaan jullie die positioneren?
 
Aanvankelijk hebben we overwogen om BBDO Antwerp en BBDO Brussels te hebben, maar ook dit zou geen zin hebben gehad. De twee bureaus zouden precies dezelfde cultuur delen en ze een andere naam geven zou alleen maar verwarrend zijn...
 
Toch is het in meerdere opzichten interessant om een kantoor in Antwerpen te hebben. Onder andere vanwege bepaalde klanten zoals Port of Antwerp Bruges, Mediahuis, Baloise of zelfs Team X bij Mercedes, dat een deel van zijn marketing in Utrecht zitten heeft. Voor hen is het heel praktisch om een plek te hebben in Antwerpen, om te vergaderen en comfortabel te kunnen werken.
 
Er zijn ook mensen die er destijds bewust voor kozen om bij De Vloer te werken omdat het in Antwerpen was en niet in Brussel. Het is dus belangrijk om hun de kans te geven om dat evenwicht tussen werk en privéleven te behouden. Hetzelfde geldt voor BBDO-medewerkers die in Antwerpen wonen: zij hebben nu twee kantoren die ze volgens hun agenda kunnen gebruiken.
 
Kortom, BBDO is één naam met twee adressen, of zelfs 110 adressen, aangezien veel mensen sinds de pandemie geregeld telewerken. Daar hebben we geen probleem mee. Integendeel.
 
Maarten Vanthemsche: Eerlijk gezegd hebben we een beetje moeite moeten doen om Omnicom te overtuigen twee vestigingen te houden. Maar we zitten in een ‘people business’, waarin we efficiëntie moeten creëren voor onze klanten, van wie sommigen juist voor ons kozen omdat we in Antwerpen aanwezig zijn. Hetzelfde geldt voor sommige van onze medewerkers.
 
Zijn er synergiën gepland met TBWA? Ik denk in het bijzonder aan MAKE op het vlak van productie en postproductie...
 
Ten eerste zijn TBWA en BBDO zeker goede vrienden, maar ze zijn ook en vooral geduchte concurrenten!
 
Maar voor de rest zijn er inderdaad synergiën binnen de OAG-structuur, voornamelijk op het gebied van financiën, HR, verzekeringen, advocaten enzovoort. Het is een heel belangrijke maar onzichtbare ruggengraat die ons in staat stelt om ons te concentreren op onze klanten en hun activiteiten.
 
Wat MAKE betreft, toen we nog bij TBWA zaten, realiseerden we ons meer dan eens dat deze in-house productie- en postproductiecapaciteit een van de sleutels was tot het succes van het bureau. Dus besloten we om het ook bij BBDO te implementeren, met bruggen tussen de twee structuren. Maar daar stopt het. Zoals ik al zei, TBWA en BBDO zijn twee totaal verschillende bureaus, die het regelmatig tegen elkaar moeten opnemen in pitches.
 
Nog iets toe te voegen?
 
Om in de geest van wat we vertelden te blijven: ‘We create effectiveness’ blijft als claim diep verankerd in het dna van BBDO.

Archief / AGENCIES