Fr

INTELLIGENCE

GroupM Recession Monitor analyseert gegoede Belgen en hun houding tegenover reclame en media

Zondag 20 Augustus 2023

GroupM Recession Monitor analyseert gegoede Belgen en hun houding tegenover reclame en media

Vervolg van de analyses van de Recession Monitor van GroupM die zich deze keer buigt over de gegoede Belgen: hun interessecentra, hun houding tegenover reclame, hun globale mediaverbruik en hun favoriete mediamerken.
 
De auteurs van het verslag omschrijven deze doelgroep als ‘brand experiencers’ – individuen die de neiging hebben om nieuwe merken te testen, impulsieve aankopen te doen, van het leven willen genieten. Ze vinden dat kwaliteit een prijs heeft en zijn geneigd trouw te blijven aan hun favoriete merken.
 
Als we naar hun interessecentra kijken, stellen we vast dat hun maatschappelijke belangstelling groot is: “Deze doelgroep heeft onmiskenbaar een open blik op de wereld, die tegenwoordig nu eenmaal wordt gedomineerd door de financiële crisis en door wat er rondom hen gebeurt (politiek en sociaal). Ze houden van nieuws en opiniestukken en plaatsen dit graag in een ietwat historisch of wetenschappelijk perspectief. Vanuit hun gegoede financiële situatie zijn ze actief bezig met hun geld en nemen ze graag al eens een risico. Hun vrije tijd staat tot slot in het teken van genieten. Ze hebben een culinaire interesse, houden van (dure) auto’s en volgen het leven van beroemdheden”, aldus de auteurs van het rapport.
Volgens het onderzoek zijn deze individuen geneigd producten te kopen van merken waarvoor ze reclame gezien hebben: die vinden ze dus veeleer nuttig en pertinent.
 
In hun zoektocht naar nieuwe ervaringen, zullen ze zich vaker als ‘volgers’ gedragen: ze houden rekening met de aanbevelingen van mensen met wie ze zich kunnen identificeren of die ze bewonderen. Nog volgens GroupM “lopen ze niet te koop met hun leven, maar zijn ze los genoeg in hun privacy setting als er waarde in de plaats voor terugkomt.”
 
Wat hun mediagedrag betreft, zijn het fervente mediagebruikers en ze consumeren er vaak meerdere tegelijk. Ze staan open voor aanbevelingen van celebs en andere influencers en laten zich verleiden door allerlei gadgets en geschenken, want ze stellen de geste op prijs.
 
Als lezers van kranten en tijdschriften beschouwen ze infotainment en advertorials als heel doeltreffende middelen om ze te bereiken. Online zoeken ze naar kwaliteitscontent.
“Digitaal gaan ze op zoek naar inhoud en kwaliteit. Vandaar ook een grotere selectiviteit op print websites, waarbij de identificatie met de afzender belangrijk is. Bijgevolg gaat het bij social media veel meer om de influencers dan om het platform “an sich””, aldus GroupM.
 
Het mediabureau boog zich ook over de favoriete mediamerken van deze gegoede Belgen, aan de hand van de 200 in zijn onderzoek opgenomen mediamerken. De resultaten zijn enigszins verrassend:
Meer details hier.

Archief / INTELLIGENCE