Fr

INTELLIGENCE

Programmatic, third party cookies en privacy: adverteerders zijn niet klaar

Zondag 20 Augustus 2023

Programmatic, third party cookies en privacy: adverteerders zijn niet klaar

WARC publiceerde zopas zijn nieuwe trendrapport ‘The Future of Programmatic’. Dat analyseert de onstuitbare opmars van het programmatic ecosysteem, gestimuleerd door de groei van opkomende digitale kanalen (Retail Media, CTV, DOOH, audio, gaming, enz.) en bundelt talrijke studies over het onderwerp.
 
Volgens gegevens van IAB Europe verwachten bijvoorbeeld 74% van de adverteerders en 80% van de bureaus dat ze de komende twaalf maanden hun investeringen in programmaticzullen verhogen. Dentsu merkt op dat bijna driekwart van de online investeringen nu via verschillende programmatic platformen verloopt.
 
Tegelijkertijd preciseert WARC dat de meeste bedrijven niet klaar zijn om te reageren op de uitdagingen en problemen die de nakende afschaffing van third party cookies (volgend jaar), noch om te adverteren in een context met nieuwe privacyregels die adverteerders minder targetingmogelijkheden bieden.
 
Het rapport kijkt ook naar de alternatieven voor third-party cookies waarmee marketeers experimenteren, zoals first- en second-party data, ID-oplossingen, contextual targeting, attention-based metrics, SoMe advertising en Google Topics, volgens studies van het IAB (2022), LiveRamp (2022) en DoubleVerify (2023).
 
WARC meldt tot slot nog dat 25% van de marketinguitgaven gaat naar technologie, terwijl adverteerders slechts 42% van de mogelijkheden van hun martech-stack gebruiken.

Archief / INTELLIGENCE