Fr

INTELLIGENCE

GroupM en IAB Europe buigen zich over digital audio

Dinsdag 25 Juli 2023

GroupM en IAB Europe buigen zich over digital audio

Audio blijft een sleutelelement in de mediamix. Dat is de eerste vaststelling uit het rapport ‘The Evolution of Digital Audio Advertising in Europe’, uitgevoerd door GroupM Nexus en IAB Europe. 

De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van 549 buyers en aanbieders uit 29 markten; de enquête werd gevoerd tussen mei en juni.

Voor adverteerders en bureaus, waarvan 47% zegt dat dit hun eerste of een van hun eerste keuzes is op het vlak van media, zijn de drie belangrijkste redenen om in dit touchpoint te investeren de mogelijkheid om grotere mediaplannen te versterken (65%), de merkbekendheid te verhogen (55%) en specifieke doelgroepen te bereiken (48%).

Verder zegt 66% van de ondervraagde buyers dat ze de komende twaalf maanden meer willen investeren in digitale audio vanwege het incrementele bereik en de mogelijkheden die DCO (Dynamic Creative Optimisation) en targeting bieden. 70% van de buyers geeft overigens de voorkeur aan mobiele toestellen.

Diezelfde buyers zeggen ook dat ze hun budgetten investeren in een grotere verscheidenheid aan touchpoints en formats, naast de traditionele audiokanalen. Streaming en podcasts zijn met 59% het populairst, gevolgd door online radio met 57% en radio on demand met 40%. Aan de verkoperskant zien uitgevers ook grote kansen liggen voorpodcasting enerzijds, met meer verkochte reclame op podcasts dan op eender welk ander medium (68%), en anderzijds voor streaming (46%).
 
Het rapport is hier te vinden. 
 

Archief / INTELLIGENCE