Fr

INTELLIGENCE

Smart cities, een kans voor marketeers

Woensdag 23 Oktober 2019

Smart cities, een kans voor marketeers

Op regelmatige basis brengen we hier verslag uit van de Inspiration Sessions georganiseerd door Wavemaker Belgium. Die bieden de medewerkers van het mediabureau en hun klanten de kans presentaties van specialisten bij te wonen. Vaak komen die uit een andere sector, waardoor de evolutie van de communicatieoplossingen vanuit een zo breed mogelijk perspectief kunnen worden beschouwd. De sessie van eind september kaderde binnen de speciale aandacht waarmee de teams van Wavemaker Belgium de ontwikkeling van de 'smart cities' opvolgen.  

"Smart cities vormen een van de grootste uitdagingen voor de toekomst van onze samenlevingen en staten", introduceert Damien D'Ostuni, innovation director bij Wavemaker, het onderwerp, "niet alleen omdat de inwoners een veel betere levenskwaliteit zullen genieten in deze steden maar ook omdat ze zullen bijdragen aan de duurzame ontwikkeling en de gezondheid van de planeet, met bijna geen CO2-uitstoot. Daarnaast zullen de ontwikkelingen binnen de 'smart cities' veel nieuwe kansen bieden voor de marketing- en communicatiesector."

Marc Van Den Neste, wereldwijd chief technology & innovation officer bij AGC Glass & AGC Inc, kwam de visie en de innovaties toelichten van zijn bedrijf dat een van de wereldleiders is inzake glasproductie en bijgevolg ook een belangrijke speler in stedelijke transformatie. Van Den Neste staat aan het hoofd van het innovatiecentrum voor AGC Glass in Gosselies en stuurt van daaruit de vele projecten van het gigantische Japanse wereldconcern, dat 51.000 mensen tewerkstelt in vestigingen in 30 landen die samen een jaaromzet realiseren van bijna 12 miljard euro.
"Het is belangrijk te beseffen dat de glasindustrie vandaag veel meer behelst dan alleen de productie van glas", stelt Van Den Neste. "De investeringen in de technieken en de diversificatie van de productiecapaciteit hebben het voor onze sector mogelijk gemaakt in te spelen op de steeds snellere evolutie naar hoogtechnologische en duurzame oplossingen. AGC Glass is, mede met de steun en de innovatiecapaciteit van het Belgische Glaverbel, kunnen overschakelen van businessmodel: van de productie van glas, een fabricatie met hoge investeringen voor de oplevering van een goedkope 'commodity', naar verschillende diversificaties in hoogtechnologische producten met hoge meerwaarde."  

Het glas is de tijdens de laatste twee decennia immers enorm snel geëvolueerd en kan in vele sectoren functioneel worden ingezet. Van Den Neste toont dat zijn groep niet zomaar 5% van de omzet investeert in Research & Development en geeft het voorbeeld van de autosector, die goed is voor 25% van de omzet van de groep: "Door drie verschillende assemblage- en productietechnieken te combineren, is ons R&D-departement erin geslaagd om de eerste autoruit te ontwikkelen die UV stralen blokkeert en zo de autochauffeurs beter beschermt tegen huidkanker. Voor sommige automerken, zeker in Japan, betekent dat een enorme meerwaarde."  

De meest bekende voorbeelden van sterk 'geëvolueerd glas' zijn natuurlijk de 'touch-screens', die steeds groter en gesofisticeerder worden. Zo ontwikkelde AGC in 2018 het oersterke, onkrasbare Dragontrail: een alkali-aluminosilicaat plaatglas dat dun, licht en schadebestendig is. Het is de eerste generatie van glas zonder broosheid. Vandaag wordt dit sterke glas al gebruikt in de dashboards van meer den 30 automodellen. Onder de verwezenlijkingen van AGC staan er ook een aantal grote voetbalstadions en wolkenkrabbers. De Allianz Arena is het meest spectaculaire bouwwerk: dankzij een speciale film die over de zijwanden van het enorme stadion is aangebracht, kan het hele gebouw licht uitstralen en van kleuren veranderen.  

Glas als strategisch materiaal van de toekomst
De presentatie spits zich toe op de bouwsector, want die speelt een voorname rol in de ontwikkeling van duurzame en geconnecteerde 'smart cities'. Het hoofdkantoor van de AGC afdeling voor gebouwen ligt in Louvain-la-Neuve. Er dient een onderscheid gemaakt tussen externe ramen, decoratief - en hoogtechnologisch glas. "Glas blijkt een uiterst milieuvriendelijke materie. "Voor elke ton aan CO2 die door AGC wordt uitgestoten voor de productie of installatie van glas, worden 10 ton CO2 uitgespaard door het gebruik van onze producten", stelt Van Den Neste: "50% van het R&D-budget wordt besteed aan duurzame oplossingen en productieprocessen."  

Glas is een van de sleutelelementen van de toekomst. De visie van AGC luidt: "Glas is een bron van emoties door de mensen in contact te brengen met hun omgeving." En glas doet dat op steeds meer manieren, niet alleen door de vensters waardoor men naar buiten of naar een etalage kijkt.  

Uit die visie vloeit het drieledige missionstatement van AGC voort: voor elk marktsegment in elke geografische zone het meest geschikte glas ontwikkelen; comfortabele CO2 vrije woningen bouwen en tenslotte elegante en intelligente systemen van geconnecteerd glas ontwikkelen dat het leven van de consumenten eenvoudiger maakt. 'Smart Cities' zullen door een veelvuldig gebruik van glas mooier en veiliger worden in design en efficiënter gebruik maken van energiebronnen.  

Voor de communicatiesector houden steden van glas ongekende mogelijkheden in. In de eerste plaats zullen er nog veel meer vormen van spectaculaire buitenreclame ontstaan op de gebouwen, die volledig uit glas zullen bestaan. Maar bovenal zullen de snelle ontwikkelingen van de slimme toepassingen van en met glas de communicatie tussen mensen en objecten naar ongekende niveaus stuwen.  

De 'smart cities' investeren in 'smart buildings'
New York City verplicht nu al aan de gebouwen met meer dan 2300m2 om de CO2 uitstoot met 40% te verminderen; de noodzakelijke investering in nieuwe materialen wordt daar op 4 miljard dollar geschat. Het buitenlicht zal door het slimme glas beter gefilterd worden, in intensiteit en temperatuur; het glas zal 5G antennes bevatten, geïntegreerd in gebouwen, straatmeubilair of in de autonome auto's. 'De 'connected cities' zullen het mogelijk maken een breed scala aan gegevens te meten met betrekking tot het gedrag en de mobiliteit van mensen in een volledig onderling verbonden ecosysteem dat in wisselwerking staat met de 'wearables' (smart phones, horloges, armbanden, ...) van elk individu. De toepassingen, zeker in combinatie met VR, zijn eindeloos: virtuele bewakers, conciërges voor meerdere gebouwen, 'healthcare mirrors', ...  

"Het is duidelijk dat glas een belangrijk element vormt voor onze toekomstige manieren van communiceren en samenleven; het is echter niet volledig transparant welke vormen de toepassingen nog kunnen aannemen", glimlacht Van Den Neste tot slot, "het geeft wel een zekere voldoening dat de Belgische kennis en expertise over de glasproductie een leidende rol speelt in deze ontwikkelingen."  

Omwille van die disruptieve en eindeloze mogelijkheden in alle bouwstenen en glasramen van de geconnecteerde steden van de toekomst, zijn 'smart cities' geïntegreerd in de 'roadmap' van de innovatiestrategie van Wavemaker Belgium. In de uitloop van deze inspiratiesessie kondigde CEO Thierry Brynaert aan dat de verdere ontwikkeling van de expertise op dit gebied wordt toevertrouwd aan chief digital officer Gaëlle Daoust, in nauwe samenwerking met Damien D'Ostuni, innovation director.

Archief / INTELLIGENCE