Fr

INTELLIGENCE

SMI-barometer: over de positieve invloed van sociale netwerken

Maandag 22 Mei 2023

SMI-barometer: over de positieve invloed van sociale netwerken

De Social Media en Influencersbarometer (SMI) van de Arteveldehogeschool Gent en de Belgische handelsfederatie Comeos die al aan zijn vierde editie toe is, wil het gebruik en de evaluatie van sociale netwerken in kaart brengen.

De studie is gebaseerd op 5.663 online enquêtes bij Belgen van 16 tot 39 jaar. Daarnaast werden ook 34 individuele interviews afgenomen via WhatsApp - een ongebruikelijke methodologie - die meer diepgaande informatie opleverden over de ervaringen van de 16- tot 24-jarigen met sociale netwerken en de influencers die ze daar tegenkomen. Bij de analyse werd ook gekeken naar de aanpak van retailmerken met betrekking tot dezelfde twee onderwerpen, via nog eens acht specifieke interviews. Het was de tweede keer dat het onderzoek op nationaal vlak gevoerd werd.

Een van de belangrijkste bevindingen is dat 41% van de respondenten die “influencers, content creators of beroemdheden” volgen, op zoek ging naar meer informatie over merken, een derde besloot om er ten minste één te volgen en 28% deed ten minste één aankoop.

“Influencers hebben een belangrijke commerciële invloed, vooral op jongeren”, zegt Marijke De Veirman die als onderzoeker meewerkt aan het project. “70% van de Belgen volgt influencers op sociale netwerken, en dit cijfer loopt zelfs op tot 84% bij de 16-24-jarigen”. Dit is een belangrijk potentieel actief publiek voor marketeers, aangezien deze influencers vaak samenwerken met merken om hun producten of diensten te promoten.

Lees hier meer.

Archief / INTELLIGENCE