Fr

INTELLIGENCE

CIM analyseert mediaconsumptie

Zondag 7 Juli 2024

CIM analyseert mediaconsumptie

Het CIM publiceerde zijn jaarlijkse Establishment Survey (ES) die de belangrijkste trends in het gebruik van media en de bijhorende devices analyseert. Voor deze editie met een field die liep van april 2024 tot een jaar later, bevroeg GfK België 6.399 mensen.
 
Inzake devices stellen we vast dat er twee belangrijke audioapparaten opduiken die tot nu toe merkwaardig genoeg niet waren opgenomen: de radio en de autoradio, die respectievelijk in 63% en 73% van de gezinnen aanwezig zijn. Op dit punt domineren het tv-toestel (95%) en de smartphone (90%) duidelijk.
De smartphone is het toestel dat het meest wordt gebruikt door Franstaligen, bijna even veel als de tv (86%), terwijl Nederlandstaligen zeer gehecht blijven aan hun tv-toestel (89,5%). Net als vorig jaar blijft de smartphone het populairste toestel voor het bekijken van online video's, nieuwssites en netwerken, maar de totale tv/video- en audioconsumptie wordt nog steeds gedomineerd door traditionele toestellen.
 
In termen van mediaconsumptie blijft video het populairste medium: 97% van de Belgen heeft de afgelopen 30 dagen video geconsumeerd, tegenover 93% voor het internet en 85% voor audio.
En wat videoconsumptie betreft, ligt live tv nog steeds ver voor op alle andere soorten videocontent: hoewel het medium met 5% is gedaald, wordt het nog steeds door bijna driekwart van de Belgen geconsumeerd. Video's die worden geconsumeerd op platforms zoals YouTube (nieuw in de vragenlijst) komen op de tweede plaats.
Een andere bevinding, die niemand zal verbazen, is dat traditionele tv minder wordt geconsumeerd door jongeren, die de voorkeur geven aan streaming, SoMe-video's of YouTube. Pas vanaf de leeftijd van 35 jaar komt televisie op de eerste plaats van meest geconsumeerde videomedia.
 
Het onderzoek bevestigt ook dat Netflix nog steeds de populairste streamingdienst is (42,5%), ruim voor zijn directe concurrenten Disney (16,9%) en Amazon Prime Video (9,4%); het verschil met de Vlaamse sites en app VTM (36,5%) en VRT Max (35,2%) is weliswaar niet zo groot. An Franstalige zijde is dat met Auvio (28,1%) en RTL play (19,4%) wel groter.
 
Op audiovlak is live FM gedaald ten opzichte van vorig jaar en wordt nu geconsumeerd door één op de twee Belgen. Deze daling wordt gedeeltelijk gecompenseerd door DAB, dat in stijgende lijn gaat met 26% nationaal en zelfs bijna 33% bij Nederlandstaligen.
Dezelfde bevindingen gelden voor video: jongeren verkiezen digitale audio boven traditionele live radio, en wat streamingplatformen betreft, is Spotify de dominante speler, gebruikt door meer dan een kwart van de Belgen.
 
Het SoMe-gedeelte van de studie toont aan dat de twee netwerken van Meta nog steeds standhouden tegenover TikTok en dat deze drie het meest gebruikte trio van sociale netwerken vormen, met ongeveer twee derde van hun gebruikers die elke dag inloggen.
Nog volgens de CIM-studie beschermen Belgen hun privacy in de eerste plaats door cookies te weigeren (terwijl dat vorig jaar nog via de weigering om privégegevens te delen was). Dat heeft ongetwijfeld te maken met de wijdverspreide praktijk van cookie consent management, merken de auteurs van het rapport op. Op de tweede plaats vinden we de weigering om privégegevens te delen en op de derde plaats het verwijderen van cookies dat dit jaar populairder blijkt dan het wijzigen van de instellingen van de internetbrowser.
 
Vanuit methodologisch oogpunt wijst het CIM op een verschil met de editie van vorig jaar: toen bestond de rekrutering uit een 50/50 mix tussen F2F en het CIM Mediawatch panel, dit jaar bedraagt de verdeling 50% F2F, 30% Mediawatch en 20% via het GfK online access panel. Dit kan bepaalde veranderingen verklaren.

Archief / INTELLIGENCE