Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Reclamebestedingen in de media: nog steeds op twee snelheden

Zondag 2 Februari 2025

Seen from Space - Reclamebestedingen in de media: nog steeds op twee snelheden

Zoals de traditie inmiddels wil, stond tijdens ‘The Year Ahead’ van CommPass een onderdeel rond de voorspelde mediabestedingen voor 2025 op het menu.

De belangrijkste bron daarvoor waren de schattingen van het World Advertising Research Centre (WARC), een onafhankelijke organisatie die een groot aantal landen analyseert en daardoor vergelijkingen mogelijk maakt. Bovendien zijn de WARC-data veel uitgebreider dan de Nielsen-gegevens uit het reclameoverzicht voor België, omdat ze ook digitale kanalen bestrijken, waar Nielsen noch betrouwbaar noch volledig is.

Tot slot schat WARC de gegevens over mediabestedingen op netto basis, dus zonder onder andere kortingen en compensaties. Op dat punt moeten we duidelijk zijn. Op dit moment bestaan er geen “echte” gegevens in ons land. De gepubliceerde nettocijfers zijn altijd het resultaat van schattingen. 
WARC schat het nettovolume van de Belgische mediamarkt op bijna €2,8 miljard in 2023, en iets minder dan €3 miljard in 2024 (voorlopige data). Het gaat ervan uit dat na een stijging van 7,6% in 2024, ’s lands media in hun geheel een stijging van 4,6% zouden moeten neerzetten in 2025. Deze groei zal ongelijk verdeeld zijn over digitale media (+10%) en “traditionele” media (die met minder dan 1% groeien).

WARC doet nog een andere schatting, dit keer op constante basis. Bedoeling: de effecten die de trends verdoezelen neutraliseren. Deze effecten kunnen van tweeërlei aard zijn: het verschijnen of verdwijnen van belangrijke media binnen een mediacategorie of, uiteraard, stijgingen van advertentietarieven.

Op een constante basis zal de jaarlijkse marktgroei naar verwachting 3,9% bedragen in 2024 en 2,6% in 2025. Als we het perspectief verruimen, zien we dat de Belgische mediamarkt zich op basis van de huidige gegevens herstelt van een dalende periode die haar dieptepunt bereikte in coronajaar 2020 en nu een traject van lichte groei volgt, althans in vergelijking met de situatie in 2014.

Bij constante gegevens vindt er dus herstel plaats, maar heel langzaam, en we liggen nog steeds duidelijk achter (-15% in 2024) ten opzichte van de marktsituatie in 2014. Het tempo en vooral de richting van de evolutie zijn echter zeer verschillend voor analoge en digitale media, waarbij de eerste terrein verliest aan de tweede.

Dit verzwakt de Belgische media. Want meer investeringen in digitale reclame betekent meer inkomsten voor de technologische platformen, de beruchte GAFAMs en consoorten - waaronder TikTok. Als we bedenken dat zij 65% van de digitale omzet binnenhalen - wat niet de hoogste hypothese is - zal elke groei op dit niveau ten koste gaan van de inkomsten van de lokale media.

Dit komt omdat technologieplatformen een zeer belangrijke speler worden op de mediamarkt: ze vertegenwoordigden ± 26% in 2024 en zouden met de groei van digital zo’n 28% van de totale crossmediale waarde in België moeten bereiken. Voor de Belgische media, inclusief de digitale, betekent dit een stagnatie op vrijwel hetzelfde niveau als in 2020, op een constante basis. Deze benadering op basis van constante gegevens is natuurlijk het resultaat van een berekening die altijd voor discussie vatbaar is. Maar deze informatie van een onafhankelijke instantie herinnert ons er ook aan dat het overgrote deel van de mediabestedingen die via Belgische mediabureaus gebeuren, naar Belgische media gaan en zo bijdragen tot de gezondheid van het lokale media-ecosysteem.

Archief / INTELLIGENCE