Fr

INTELLIGENCE

CIM RAM: De zomer van Qmusic, Radio 1, Play Nostalgie en TOP Radio

Dinsdag 22 Oktober 2024

CIM RAM: De zomer van Qmusic, Radio 1, Play Nostalgie en TOP Radio

Het CIM publiceerde de resultaten van de tweede golf van zijn RAM-studie betreffende het radiobereik van mei tot augustus. De methodologie van de GfK-enquête sluit aan bij de vorige, met haar vier rekruteringsbronnen - face-to-face (48%), online (27%), telefonisch (16%) en het CIM MediaWatch-panel (8%) – met een licht gestegen aantal respondenten dat meermaals een dagboek heeft ingevuld (17% vs. 14,5%).

Aan Nederlandstalige zijde is en blijft Radio 2 marktleider, hoewel de VRT-zender een procent marktaandeel moet inleveren tegenover de vorige golf en afklokt op 24,2, goed voor 1.012.450 luisteraars op een gemiddelde dag.
De tweede plaats is net als tijdens de vorige golf voor Qmusic dat zijn marktaandeel wel stevig versterkt van 12,7 naar 14,8%. Dat is niet alleen te danken aan een stijging van het aantal luisteraars tot 775.940 (+4,5%), maar ook aan de luisterduur die met 12 minuten toeneemt tot 185 minuten.

Michael Dujardin, channel director Qmusic: Het hele Qmusic-team straalt van trots dankzij deze geweldige resultaten. Records verbreken zit in ons bloed, en hoe fantastisch is het dat we de àllerbeste zomer sinds de start van de metingen hebben neergezet. Qmusic was alom tegenwoordig en we zijn heel erg dankbaar dat zóveel luisteraars ons elke dag opnieuw in hun hart sluiten.”

Het derde grootste marktaandeel is voor Joe, ondanks een lichte daling tot 11,1% (-0,4%), op een gemiddelde dag nog steeds goed voor 483.710 luisteraars (-1,9%). Als we kijken naar het aantal luisteraars is de derde plaats voor Radio 1 dat tijdens deze golf 584.530 Vlamingen bereikte (+3,6%) en aldus zijn marktaandeel met 0,5% versterkt tot 8,9%.

Nethoofd Jan Knudde: “Radio 1 blijft een baken van vertrouwen voor veel Vlamingen. Niet alleen tijdens spannende verkiezingen in eigen land, maar ook om alles wat in de wereld gebeurt op de voet te volgen. Trouwens, niet enkel ons live aanbod scoort goed. We stellen dagelijks vast dat ook onze Radio 1-podcasts en -audiofragmenten de weg vinden naar een nieuw publiek.”
StuBru doet het deze golf minder goed en moet 1,8% marktaandeel inleveren: dat bedraagt nu 7,1%). Tegelijk verliest bijna 20% van zijn aantal luisteraars op een gemiddelde dag (399.560).

Ook MNM heeft al sterkere prestaties neergezet. De jongerenzender ziet zijn marktaandeel met 0,7% dalen tot 5,7%, nog goed voor 407.170 (-7%).

Play Nostalgie lijkt dan weer opnieuw in goeden doen te verkeren, na twee opmerkelijk zwakkere golven: de zender verovert een extra procent marktaandeel (4%) en versterkt zijn gemiddelde aantal luisteraars met bijna een kwart tot 229.180.

Programmadirecteur Robin Vissenaekens: “Ik ben enorm trots op de positieve koers die we met ons radioteam varen en het groeiende vertrouwen van onze luisteraars. Intussen hebben we ook ons dj-team versterkt. Steeds meer luisteraars ontdekken ons en waarderen ons unieke concept met veel muziek, weinig onderbrekingen en zonder standaard verkeersberichten. Play Nostalgie is dé zender waar de allergrootste hits aller tijden centraal staan en dat trekt duidelijk meer en meer mensen aan.”

Ook opmerkelijk is de prestatie van TOP Radio dat zijn beste resultaat ooit behaalt, goed voor een marktaandeel van 2,3% (120.240 luisteraars). Daarmee haalt het station Klara (1,9% en 124.111 luisteraars) in, net als digital only zender Willy in (1,9%, 95.580 luisteraars).
Franstalig België: koptrio zit elkaar op de hielen
Aan Franstalige zijde zit de top drie elkaar op de hielen, zowel wat het bereik als de dagelijkse luisterduur betreft, dus ook inzake marktaandeel (12+). Volgens dat criterium en vergeleken met de vorige golf steken Nostalgie (13,9%) en ViVacité (13,7%) opnieuw Radio Contact (13,5%) voorbij.

ViVacité haalt een gemiddeld dagelijks bereik van 11% vs. 10,9% voor Nostalgie en 10,7% voor Contact. Inzake luisterduur bestaat het koptrio uit Nostalgie (146'), Contact (145') en ViVacité (142'). Het verschil is dus miniem.
Net na hen haalt bel RTL met een marktaandeel van 11,8% en 398.200 luisteraars opnieuw Classic 21 in. Laatstgenoemde zakt onder de kaap van 10% marktaandeel en bereikt iets meer dan 328.000 luisteraars. Beide zenders zetten een vergelijkbare luisterduur neer: 148’ voor eerstgenoemde, 150’ voor laatstgenoemde.

Daarna volgen La Première (268.230 luisteraars), NRJ (235.430), Tipik (185.010) en Fun Radio (114.260).
 

Archief / INTELLIGENCE