Fr

INTELLIGENCE

Havas Commerce buigt zich over succes discounters

Dinsdag 16 April 2024

Havas Commerce buigt zich over succes discounters

Havas Commerce International publiceerde een onderzoek waarin de dynamiek van de discounters wordt geanalyseerd, hoe er in verschillende landen tegenaan wordt gekeken, wat de motivaties en weerstanden zijn en waarin onderscheid wordt gemaakt tussen koopgedrag in de winkel en online.
 
Het onderzoek vertegenwoordigt de mening van bijna 900 miljoen mensen, die 11% van de wereldbevolking, 41% van het wereldwijde BBP en bijna 80% van het Europese BBP vertegenwoordigen, aldus Havas.
 
In afwachting van de presentatie van de Belgische resultaten op 23 april tijdens de Havas Market Day, waaraan een sterk panel van sprekers van Amazon, TikTok, Unlimitail België, MMD en Proxistore zal deelnemen, volgt hier een samenvatting van de belangrijkste wereldwijde bevindingen:
 
Allereerst is het geen verrassing dat het bezoek aan discountketens nauw verbonden is met de daling van de koopkracht die 85% van de respondenten (88% van de Belgen) ervaren heeft in 2023.
 
Bovendien zegt 87% discounters te bezoeken, waarbij 85% 5% of meer bespaart op zijn aankopen en 69% 11% of meer bespaart.
 
Terwijl deze keuze in het verleden meer werd geassocieerd met gezinnen die over bescheiden middelen beschikken, zijn discounters nu een consumententrend die alle sociale achtergronden en alle leeftijden aanbelangt, of je nu in België, de Verenigde Staten of Brazilië woont.
 
Van de vroegere terughoudendheid tegenover discountketens lijkt weinig over: 77% van de consumenten vindt de kwaliteit van discountproducten gelijkwaardig aan die van traditionele producten. Bovendien is 93% van de respondenten van mening dat discountketens even innovatief of zelfs nog innovatiever zijn dan traditionele ketens.
 
De populariteit van discounters neemt voortdurend toe: 85% van de respondenten is van plan om in de toekomst meer discountproducten te consumeren.
 
Kortom, zoals Flavien Neuvy, directeur van het Cetelem observatorium, het samenvat, is discount erin geslaagd zich van z’n complexen te ontdoen: “In het verleden werd het gezien als een model dat zich beperkte tot mensen die het niet breed hadden, met producten waarvan de kwaliteit als middelmatig werd beschouwd. Nu wordt de categorie beschouwd als geschikt voor bepaalde behoeften en stelt ze consumenten in staat om te genieten van goedkope producten in sommige segmenten en van premium producten in andere.”
 
“Deze trend wordt ondersteund door succesvolle internationale expansie, waarbij merken als Lidl, Aldi, Action en Primark, maar ook marktplaatsen als Temu, Aliexpress en Shein, een referentiepositie veroverd hebben in een aantal landen”, aldus de auteurs van het onderzoek.
 
Ze wijzen echter wel op een aantal uitdagingen, met name op het gebied van levering en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO): “Deze domeinen bieden aanzienlijke mogelijkheden voor verbetering en zouden op de lange termijn kunnen leiden tot een groter marktaandeel.”
 
De discountproducten die mensen liefst in de winkel kopen zijn kruidenierswaren (77%), verse producten (67%) en verzorgingsproducten (66%). Online zijn dat textiel en modeaccessoires (67%), elektronica (56%) en schoonheids- en verzorgingsproducten (44%).

Archief / INTELLIGENCE