Fr

INTELLIGENCE

DOOH goed voor een derde van de bestedingen in affichage

Maandag 7 Augustus 2023

DOOH goed voor een derde van de bestedingen in affichage

De Association of Media Agencies (UMA) heeft haar tweede benchmark voor de bestedingen in OOH gepubliceerd. De benchmark betreft de eerste helft van het jaar en uit de (netto) cijfers blijkt dat dit medium een uitzonderlijke groei neerzette: +12,8% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Alleen al in DOOH namen de reclamebestedingen toe met 15%. Digital blijft dus iets sneller groeien dan de totale markt en consolideert zijn marktaandeel met bijna 31% van de totale investeringen, aldus de UMA.

Programmatic DOOH steeg met zomaar even 34% in de eerste helft van het jaar en is nu goed voor 22% van de totale digitale OOH-omzet.

Volgens de UMA kan de opmars van programmatic buying worden verklaard door de betere planningtools, de grotere beschikbaarheid van bruikbare data en de voortdurende uitbreiding van het digitale aanbod en de bestaande formaten.

“Er is een duidelijke correlatie tussen de toename van het aantal campagnes dat gebruik maakt van pDOOH en de groei van de totale markt”, aldus Thomas De Greef, Head of OOH bij GroupM. “De mogelijkheden die programmatic DOOH biedt, trekken extra budgetten aan van nieuwe adverteerders die de stap naar buitenreclame zetten om hun digitale campagnes te versterken door DOOH formaten te integreren in hun media mix. Bovendien voegen steeds meer adverteerders die vertrouwd zijn met de krachten van OOH media, ook pDOOH toe om hun campagnes nog doeltreffender te maken.”

De UMA-gegevens zijn gebaseerd op de gecombineerde cijfers van dentsu, Havas Media, GroupM, Zigt, Rapport (IPG Mediabrands) en Outsight.

Deze groei in OOH-investeringen lijkt een wereldwijde trend te zijn. Volgens de laatste Global Market Index van de World OOH Organization zal het marktaandeel van het medium nu 5,1% bedragen, vergeleken met 4,7% in 2022. Dit is echter nog steeds onder de pre-Covid periode, toen het marktaandeel 5,8% bedroeg in 2019.

Archief / INTELLIGENCE